Lees- en luisterboek Aufrecht gehen

Lees- en luisterboek

Durf je het verhaal van de ander toe te laten?

Het is oorlog. Een Duitse soldaat begaat tijdens zijn eerste inzet een ‘fout’. Een meisje van tien verliest haar vader. Een jongen van zestien stort zich fanatiek in de strijd. Een ander is doodsbang. Een jonge vrouw verliest haar zus. Een moeder verliest haar zoon. In het lees- en luisterboek Aufrecht gehen nemen zij het woord.

Dit bijzondere document bevat verhalen van enkele mensen die begraven liggen op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn (NL) en in Lommel (BE). Deze monologen komen uit de succesvolle luistervoorstelling Aufrecht gehen, een unieke samenwerking tussen o.a. theater, journalistiek en educatie. Door de positieve reacties van publiek en in de media start een tweede reeks in Nederland en gaat de voorstelling naar Duitsland en België. Ook verschijnt er een lees- en luisterboek dat dankzij de Daisy-cd ook toegankelijk is voor mensen met een leesbeperking. Stichting Laudio werkt hiervoor samen met Stichting Dedicon, omdat beiden vinden dat iedereen toegang moet hebben tot verhalen, dus ook wanneer je blind of slechtziend bent.

Dit is een niet alleen een Duitse soldaat. Dit is ook een IS-strijder, een militair uit Afghanistan en een soldaat uit Vietnam.

Bezoeker voorstelling

Aufrecht gehen vertelt de verhalen waar je nog nooit oren naar had en zoekt alle denkbare grenzen op in het nadenken en spreken over vrijheid en vrede. Journalist Lubert Priems en toneelschrijfster Annet Bremen bestuderen dagboeken, brieven, foto’s en juridisch verslagen uit de archieven van deze begraafplaats. Zij merken dat deze verhalen verder reiken dan een jaartal. Kan het verhaal van een Duitse soldaat uit ‘40-’45 ook het verhaal zijn van een Syrische strijder of een soldaat uit de Gaza? Welke grens bepaalt of je held, dader of slachtoffer bent?

Het boek is verkrijgbaar bij de betere boekhandel in Nederlands Limburg en via www.aufrechtgehen.eu en www.verhalentocht.eu

De inhoudelijke eindverantwoordingsverslagen van onze projecten vindt u hier >>