Het is oorlog. Een Duitse soldaat begaat tijdens zijn eerste inzet een ‘fout’. Een meisje van tien verliest haar vader. Een jongen van zestien stort zich fanatiek in de strijd. Een ander is doodsbang. Een jonge vrouw verliest haar zus. Een moeder verliest haar zoon. In het lees- en luisterboek Aufrecht gehen nemen zij het woord.

Dit bijzondere document bevat verhalen van enkele mensen die begraven liggen op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn (NL) en in Lommel (BE). Deze monologen komen uit de succesvolle theatrale audiotour Aufrecht gehen, een unieke samenwerking tussen o.a. theater, journalistiek en educatie.

Met dit persoonlijk document kan je thuis stil staan bij 75 jaar herdenking en bevrijding

Aufrecht gehen vertelt de verhalen waar je nog nooit oren naar had en zoekt alle denkbare grenzen op in het nadenken en spreken over vrijheid en vrede. Journalist Lubert Priems en toneelschrijfster Annet Bremen hebben dagboeken, brieven, foto’s en juridisch verslagen uit de archieven van deze begraafplaats bestudeert. Zij kwamen er achter dat deze verhalen verder reiken dan een grens en een jaartal. Kan het verhaal van een Duitse soldaat uit ‘40-’45 ook het verhaal zijn van een Syrische strijder of een soldaat uit de Gaza? Welke grens bepaalt of je held, dader of slachtoffer bent?

niet zien, toch lezen

Dit lees- en luisterboek is dankzij de Daisy-cd ook toegankelijk is voor mensen met een leesbeperking. Stichting Laudio werkt hiervoor samen met Stichting Dedicon, omdat beiden vinden dat iedereen toegang moet hebben tot verhalen, dus ook wanneer je blind of slechtziend bent.

bestellen

Het boek is verkrijgbaar bij de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn (NL) en Lommel (BE), bij de betere boekhandel in Nederlands Limburg en via Bol.com. Of plaats uw bestelling nu rechtstreeks bij ons, bij Stichting Laudio met het bestelformulier.

Durf jij het verhaal van de ander toe te laten?

Ja, ook ik bestel dit uniek lees- & luisterboek

Kosten voor het lees- en luisterboek Aufrecht gehen: € 17,95 (incl. €2,95 verzendkosten) per exemplaar.

Vul alle velden in dit reactieformulier in. Daarna mailen wij je over de betaling. Zodra wij jouw betaling hebben ontvangen, sturen wij per post jouw bestelling op. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op via info@stichtinglaudio.nl

11 + 6 =

“Ik vind Aufrecht gehen een bijzonder project dat op een mooie wijze Nederland, Duitsland en België met elkaar verbindt”.

Maria van der Hoeven (Clingendael, voormalige minister van cultuur)

Artistiek team Stichting Laudio: initiator, projectleiding, interviews & audiovormgeving: Lubert Priems, tekst: Annet Bremen, Stemacteurs: Christian Cadenbach, Odette de Theije, Leon de Vrede, Jean Ramaekers, Anaïs Bronneberg, audionabewerking: Arno Peeters, grafische vormgeving: Henry Priems & Ilse van Hoof

Met speciale dank aan: Stichting Dedicon, Franck van Erven, Tarcicia Voigt, Sjoerd Erwals, Myriam Koonings, Irma van Hoof, Max van Gelder, Boris Stokman, Els Roobroeck, Maria Merken, Viek Meijs, Frans van de Pas, Guus Jacobs, Jan Janssen, Henk Deters, Georgette Verbist, Ineke Grootemaat, Hanneke Som, Wendy Rademackers, leerlingen groep 8 Sjtadssjool Sittard, Nora, Sven, Thijs, Mikai, Joeri, Mirthe, Djayden, Kevin, Lars, Vera, Ena, Sharon, Senna.