Stemmen van Margraten

De soldaten die op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten begraven liggen, de vermisten; zij verdienen het om gehoord te worden. Via hervonden documenten en getuigenissen van familie en adoptanten, reconstrueerden Stichting Laudio, team en projectpartners wie een aantal van hen waren en hoe zij hier terecht gekomen zijn. Hadden wij in hun schoenen gestaan, hadden wij hun keuzes gemaakt? De Tweede Wereldoorlog lijkt misschien heel ver weg, maar achter ieder kruis, iedere davidster, schuilt iemand die je broer had kunnen zijn, een vriend of je vader. Als je ze beter leert kennen, ontdek je dat ze zelfs ook op jou lijken.

Als men zegt dat we de oorlog niet mogen vergeten, bedoelen ze eigenlijk dat we zorgvuldig moeten omgaan met de vrijheid die we hebben. Zij, de herkenbare mensen achter al die kruisen, hebben er namelijk hun leven voor gegeven.

Net de tour van Carmelo gelopen. Tot tranen toe ontroerd. Indrukwekkend verhaal, met respect gedaan. Prachtig. Dankjewel.

Publieksreactie

Stemmen van Margraten wordt gemaakt door tekstschrijfster Jacqueline Kerkhof, audio-documentairemaker Lubert Priems, stemacteurs waaronder Lori Spee en Jochum ten Haaf en audio-editor Arno Peeters. Stichting Laudio werkt voor dit project i.o.v. Stichting Verenigde Adoptanten Amerikaanse Oorlogsgraven, die tweejaarlijks rond 4 & 5 mei ruim 5000 foto’s bij deze graven plaatst. Voor het eerst worden nu naast de Gezichten van Margraten ook verhalen vertelt. De audiotour Stemmen van Margraten is via de gratis app nog het hele jaar te downloaden. Stichting Laudio heeft 4 verschillende audiotours ontwikkeld:

Foto’s: SVAAO