Mia logeert in Limburgs Museum

Nu is ze alweer verhuisd. Mia. Haar nieuwe thuis is midden tussen museumschatten in het Limburgs Museum. In de Maastrichtse zorgcentra sprak Mia nog Mestreechs, maar speciaal voor het Limburgs Museum  spreekt Mia nu vloeiend Venloos. Vanaf 4 december is haar levensgrote klankkast daar te bewonderen. Mia, de klankkast over taal en thuis.

Leonie Cornips van de Universiteit Maastricht & Jolien Makkinga van het Meertens Instituut onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden? Nu kun je de resultaten van een dergelijk belangrijk onderzoek in boekvorm presenteren, maar bedachten ze: kunnen we dat ook niet laten horen?

Zo ontstond de samenwerking met Stichting Laudio die dit onderzoek nu vertaalt naar Mia: een speciaal ingerichte kamer waar je letterlijk een Limburgse klankkast in kan wandelen. Wie er de deuren opent, hoort Mia zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in, die andere; het Hollands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’. De gesprekken met bewoners van een Limburgs zorgcentrum zijn de basis van het onderzoek en dus ook van Mia.

Afgelopen maanden was Mia in Maastrichtse zorgcentra. Dat leverde ontroerende reacties en interessante gesprekken op bij bewoners, familie en personeel uit de zorg. Speciaal voor het Limburgs Museum is Mia van het Maastrichts dialect nu vertaalt naar het Venloos.

De Venlose versie van Mia gaat op 4 december in het Limburgs Museum in Venlo in première.  Mia’s klankkast is t/m 3 februari 2019 van dinsdag t/m zondag 11.00-17.00uur te bezoeken (Mia is bij entreegeld van het museum inbegrepen). Mia’s podcast over dit wetenschappelijk onderzoek en meer informatie is te vinden op www.stichtinglaudio.nl/mia

Dialect als medicijn, als wapen, als troost. Je eigen taal; daarin ben jij alleen immers de baas.

Welkom, namens Mia.

Ontdek ook het nieuwe thuis van Mia.

Check de speellocaties waar Mia te beleven is >>