Ook na 4 & 5 mei: herdenk en vier met onze verhalen

De herdenkingsprojecten van Stichting Laudio op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn en op de Amerikaanse militaire begraafplaats in Margraten rekent op veel belangstelling en ontroerende reacties. Een prachtige start om na 4 & 5 mei verder te gaan, want waarom zou je nu stoppen met nadenken en vieren van onze vrijheid? Waarom zou je?

Ik heb nog nooit zo intensief over een oorlogskerkhof gelopen. De koptelefoon had me volledig gevangen – en dat voelde goed.

Publieksreactie Aufrecht gehen

www.aufrechtgehen.eu

Aufrecht gehen Duitse militaire begraafplaats – Ysselsteyn

De internationale theatrale audiotour Aufrecht gehen op de enige Duitse militaire begraafplaats van Nederland heeft ook dit jaar diepe indruk gemaakt bij haar publiek.

Deze theatrale audiotour is met de gratis app te downloaden gedurende het hele jaar, tijdens het Jaar van Verzet. Want verzet stopt niet bij een streep op een landkaart. Langs ruim 32.000 kruisen brengt Aufrecht gehen verhalen waar je nog nooit oren voor had. Juist nu. Juist hier. Welke grens bepaalt of je held, dader of slachtoffer bent?

www.aufrechtgehen.eu

“Geweldig. Zeer indrukwekkend”.

Publieksreactie Stemmen van Margraten

www.degezichtenvanmargraten.nl

Stemmen van Margraten Amerikaanse militaire begraafplaats – Margraten

In Stemmen van Margraten brengen tekstschrijfster Jacqueline Kerkhof en documentairemaker Lubert Priems de persoonlijke verhalen achter de graven op de Amerikaanse militaire begraafplaats in Margraten. Ooggetuigen vertellen over de aanleg van dit kerkhof en stemacteurs (waaronder Lori Spee en Jochum ten Haaf) spreken de monologen in over deze Amerikaanse soldaten.

Stichting Laudio heeft Stemmen van Margraten ontwikkeld i.o.v. Stichting Verenigde Adoptanten Amerikaanse Oorlogsgraven. De audiotour Stemmen van Margraten is via de gratis app nog het hele jaar te downloaden.

www.degezichtenvanmargraten.nl

Stichting Laudio is bijzonder blij dat beiden projecten gewaardeerd worden door een breed publiek. Zowel op de Amerikaanse als op de Duitse militaire begraafplaats. Ieder project toont vanuit een andere historisch perspectief dat oorlog niet zwart-wit is. Alle verhalen reiken over grenzen en tijden heen. Deze verhalen blijf je doorgeven. Waarom zou je daarmee stoppen na 4 & 5 mei? Waarom zou je?