Vfonds steunt LICHT van Stichting Laudio

De realisatie van de nieuwe theatrale audiotour LICHT is een forse stap dichterbij gekomen. Producent Stichting Laudio en projectpartner Stichting Russisch Ereveld ontvangen van het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg (vfonds) een eenmalige subsidie van € 32.500 voor dit project. ,,Fantastisch nieuws’’, vindt Remco Reiding, oprichter van de Stichting Russisch Ereveld.

Het vfonds richt zich onder meer op het levend houden van de herinnering aan oorlog, herdenken van slachtoffers en het vieren van de vrijheid. Zo ondersteunen het vfonds en de Nationale Postcode Loterij ook de uitbreiding van Kamp Amersfoort, partner in het project LICHT. “Het vfonds ondersteunt dit project omdat het een onbekend verhaal over oorlogsslachtoffers is dat op een vernieuwende manier wordt gebracht”, zegt Michiel van Hattem, Directeur vfonds.

LICHT kreeg eerder al subsidie van o.a. gemeente Amersfoort en Prins Bernhard Cultuurfonds. stichting Laudio is nog in gesprek met o.a. de gemeente Leusden en de provincie Utrecht.

LICHT is een theatrale audiotour die bezoekers na zonsondergang met een koptelefoon en een zaklamp langs de oorlogsgraven van Sovjetsoldaten voert. De voorstellingen vinden in februari plaats, als de makers voldoende financiële steun weten te krijgen.

LICHT beoogt het historisch besef te vergroten en de nagedachtenis aan de soldaten levend te houden. ,,De subsidie van het vfonds betekent meer dan alleen financiële steun’’, zegt Mark van de Poll van producent Stichting Laudio. ,,Het geeft vertrouwen in ons cultureel en journalistiek werk, maar zeker ook in het sociaal-maatschappelijk effect dat LICHT kan gaan uitstralen.’’

Meer informatie? Bestellen? Kijk op www.lichtopereveld.eu