Dochter soldaat eregast pre-première LICHT

Dali Asanisjvili is eregast op de pre-première van de theatrale audiotour LICHT, op 28 februari in Leusden. De 76-jarige Georgische vrouw komt naar Nederland om het graf van haar vader te bezoeken.

Dali’s opmerkelijke leven is een van de hoofdverhalen bij LICHT, dat tot 17 maart op het Sovjet Ereveld in Leusden wordt opgevoerd. LICHT is een initiatief van Stichting Laudio in samenwerking met Stichting Sovjet Ereveld, begraafplaats Rusthof, onderwijsinstelling ’t Atrium en Kamp Amersfoort.

De overkomst van Dali is geregeld door Remco Reiding, oprichter van de Stichting Sovjet Ereveld. Reiding spoorde haar enkele jaren geleden op en vertelde Dali dat haar vader in Leusden begraven ligt. Hij had bijna zeventig jaar als vermist te boek gestaan: ,,We zijn hartstikke blij met de komst van Dali’’, zegt Reiding. ,,Het is best inspannend om op je oude dag nog de lange reis van Tbilisi naar Leusden te ondernemen. Maar ze wil dan ook heel graag naar het graf van vader.”

Dali’s vader Arsen is op 20 april 1945 door de nazi’s op het Fort aan de Sint Aagtendijk in Beverwijk geliquideerd. Arsen Asanisjvili had eerder die dag met veertien andere Georgiërs 88 Duitse handgranaten gestolen, nota bene op de verjaardag van Adolf Hitler. Dat leidde tot een snoeiharde repercussie. Ze werden alle vijftien door de Duitsers doodgeschoten. Dali heeft haar vader Arsen nooit gekend, want ze werd pas geboren toen haar vader al naar het front was vertrokken. Dali’s moeder overleed toen ze net achttien was.

LICHT is mogelijk gemaakt door bijdragen van het vfonds, de provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort en Leusden, Dioraphte, het Prins Bernhard Cultuurfonds en het K.F. Hein Fonds. Reiding ontving begin dit jaar de Annie de Beaufortspeld van de gemeente Leusden. Ook kreeg hij een cheque van 2500 euro van Stichting De Boom. Met die prijs is nu Dali’s reis bekostigd.

Meer informatie? Kijk op de projectsite van LICHT: www.lichtopereveld.eu

Overige nieuwsberichten over LICHT:

Meer nieuwsartikelen van Stichting Laudio en een overzicht aan mediapublicaties zijn verzameld op de projectsite www.lichtopereveld.eu