Mariette komt in 2021 naar Tongeren

Tongeren krijgt in 2021 een bijzondere logé: Mariette. Zij belooft haar complete inboedel mee te nemen.

Stichting Laudio werkt aan de Vlaamse versie van het succesvolle Nederlands-Limburgse project Mia. En dat nog wel in de oudste stad van België, in het onvervalst Tongers dialect, speciaal voor het festival MoMeNT!. Eerder werkte MoMeNT! samen met Stichting Laudio voor het project De TIJDrover dat na grote belangstelling een reprise kreeg.

Mariette vertelt het verhaal hoe het is om oud te worden en welke belangrijke rol dialect daarin speelt. Hoogleraar Taalcultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn bij ouderen. De senioren die zij spraken en de onderzoeksresultaten zijn nu verenigd in het ficitieve personage Mai. Wie haar bezoekt, iedereen is welkom, stapt in een grote Limburgse klankkast. Wie de deurtjes opent van Mariettes kasten hoort Mariette zelf, over dialect als medicijn, als anker en wapen.

Mariette zou aanvankelijk in 2020 al gerealiseerd worden. Vanwege de coronacrisis heeft de festivalorganisatie van MoMeNT! alle activiteiten moeten staken.

In 2021 is Mariette te beleven. Meer informatie over de speellocatie en -tijden worden later bekend gemaakt door festival MoMeNT! Welkom, namens Mariette.