GEZOCHT: alle varianten van het woord SUIKERBROOD

Brabant is rijk aan taal. Van het Astens dialect tot Albanees. Stichting Laudio en Erfgoed Brabant willen dat laten horen in een nieuw project Miet, een klankkast over taal en het gevoel van thuis. Zij roepen alle Brabanders om in hun eigen taal of dialect een aantal woorden in te spreken. Deze opnames zijn straks te horen in de klankkast.

Kan in een verzorgingstehuis het spreken in je eigen moerstaal je gevoel van autonomie beïnvloeden? Dát onderzocht cultureel antropologe Jolien Makkinga samen met Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips. Dialect is als ’n medicijn, als wapen en troost. De resultaten van een dergelijk belangrijk onderzoek moeten niet in boekvorm worden gepresenteerd, maar moeten worden gehoord. Zo ontstond de samenwerking met Stichting Laudio die dit onderzoek nu vertaalt naar Miet, een uniek project i.s.m. met Erfgoed Brabant, zorgorganisaties Vitalis in Eindhoven en De Wever in Tilburg en met Museum Tongerlohuys in Roosendaal. Miet wordt een speciaal ingerichte kamer waar je letterlijk een Brabantse klankkast in kan wandelen. Wie de deuren opent van een kast, hoort Miet zelf. Meestal in haar eigen dialect en soms in die andere: het Nederlands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

De makers willen graag zoveel mogelijk talen en dialecten in de klankkast verwelkomen. Daarom vragen ze iedereen dezelfde woorden in te spreken in de eigen taal. De verzamelde geluidsfragmenten worden samengevoegd tot geluids-kunstwerken die straks zullen klinken als een hommage aan Brabant, in Miets klankkast. Vanaf november 2020 reist Miet een jaar lang door Brabant. Haar klankkasten zijn straks te beleven in Eindhoven, Tilburg en Roosendaal. Haar podcast is dan gratis online te beluisteren.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/miet.

Brabanders die mee willen doen, spreken (vóór 1 oktober 2020) onderstaande woorden in de eigen taal in via WhatsApp op het telefoonnummer van Miet: 06 5742 9646. Alleen spraakberichten via WhatsApp, dus geen voicemailberichten. Alle deelnemers worden ook gevraagd hun naam, woonplaats en de taal/het dialect waarin het is ingesproken te noemen.

thuis suikerbrood
schoenen stuntelen
slet snoep
kippenvel kwaad