GEVONDEN: 966 keer slet en suikerbrood

Taal maakt tongen los! Stichting Laudio en Erfgoed Brabant hebben 966 reacties ontvangen op hun oproep voor het project Miet. Zij hebben Brabanders gevraagd om een aantal woorden, waaronder ‘slet’ en ‘suikerbrood’, in hun eigen taal in te spreken: de taal van thuis. Dat heeft een schat opgeleverd aan diverse Brabantse dialecten en verschillende talen. De inzendingen worden nu verwerkt in de bijzondere verhalen van Miet.

Stichting Laudio creëert momenteel een klankkast en podcast over taal en thuis. Miet is een fictieve Brabantse bewoonster van een verzorgingstehuis. Stichting Laudio gaat op verschillende locaties in Brabant een speciale kamer inrichten, waarin iedereen kan ervaren dat taal en thuis onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. In de kamer van Miet stap je in een levensgrote
Brabantse klankkast. Wie de kastdeuren opent, hoort Miet spreken in het dialect van de plaats waar de klankkast op dat moment staat.

Om zoveel mogelijk dialecten te verzamelen, is de afgelopen weken de hulp opgeroepen van alle Brabanders. Zo ook de Brabanders wiens wortels verder reiken dan de provinciegrens. “Via de Whatsapp van Miet ontvingen we spraakberichten van o.a. een geëmigreerde Brabander in Spanje, die nog altijd Brabants dialect praat. Dat zegt volgens mij iets over hoe sterk je moerstaal kan zijn” zegt Miet-maker Lubert Priems van Stichting Laudio. De ingesproken berichten variëren van het Astens plat tot Albanees. “Het is fascinerend om te ervaren hoe rijk Noord-Brabant is aan klanken, aan talen. Alleen al de Brabantse dialecten zijn soms zeer uiteenlopend, maar ook zeer verenigbaar” merkt Lubert op die de ingesproken berichten nu verwerkt in geluids-kunstwerkjes. Deze soundscapes zullen straks ook uit Miets klankkast gaan klinken. Lubert: “Zie het als een hommage aan Brabant”.

Miet is gebaseerd op een wetenschappelijk onderzoek naar dialectbeleving onder ouderen door Het Meertens Instituut en de Universiteit Maastricht. Het blijkt dat juist bij senioren taal en thuis onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn, aldus sociaal cultureel antropoloog Jolien Makkinga. Aan Miet, de artistieke en journalistieke vertaling van dit onderzoek, werken ook zorgcentra De Wever Tilburg en Vitalis Eindhoven en Museum Tongerlohuys Roosendaal mee. Miet is vanaf 5 november met haar klankkast én podcast te beleven.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/miet.

ZO KLINKT THUIS IN BRABANT

Miet heeft alle Noord-Brabanders uitgenodigd het woord ’thuis’ in te spreken in hun eigen taal op haar Whatsapp. Luister naar een greep uit de vele reacties.

Het wetenschappelijk onderzoek is mogelijk gemaakt door: