Brabantse Miet vrolijkt ouderenzorg in coronatijd op: kei-leuk!

Een krasje of een schuin hangend deurtje. De kasten in de kamer van de Brabantse Miet tonen gebruikers-sporen, maar door de boenwas stralen ze allemaal. Wie een kast deur opent, hoort Miet zelf over hoe het is om in een verzorgingshuis te wonen. In het Eindhovens dialect, de taal waarin Miet zich thuis voelt: “Kei-leuk”.

Miets klankkasten zijn nu voor het eerst te beleven in het zorgcentrum Vitalis Brunswijck in Eindhoven. De bewoners en zorgpersoneel van Miets vorige speellocatie zijn enthousiast, getuige de vele postkaarten in Miets brievenbus.

Het is niet voor niets dat zorgaanbieder Vitalis dit project omarmt. Juist nu. “Kunst kan je even laten ontsnappen uit de dagelijkse sleur, die op dit moment voor veel ouderen zeer zwaar is”, merkt Chantal Storchi, coördinator Kunst en Cultuur bij Vitalis WoonZorg Groep, op. “Al bijna een jaar lang hebben veel activiteiten niet door kunnen gaan vanwege de coronamaat-regelen. Met Miet hebben we nu iedere dag, twee maanden lang, een corona- proof activiteit voor onze bewoners. Maar ook voor onze hardwerkende medewerkers. Zij kunnen samen met een client of tijdens hun pauze genieten van de verhalen van Miet. Even uit het moment stappen om daarna weer door te kunnen gaan in deze bewogen tijd”.

Deze levensgrote klankkasten van Miet zijn een initiatief van Stichting Laudio, in samenwerking met Erfgoed Brabant, Universiteit Maastricht en het Meertens Instituut Amsterdam. Achter de kast gaat een interessant onderzoek schuil. Ouderen, zo blijkt uit onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga en hoogleraar taalcultuur Leonie Cornips vallen in hun laatste fase vaker terug op hun ‘thuistaal’: wat in de wieg tegen hen is gesproken of waar emoties huizen. “Als iemands wereld krimpt, krimpt de taligheid vaak mee omdat zij bijvoorbeeld minder variatie aan talen horen”, leggen Cornips en Makkinga uit in bijbehorende podcast. “De thuistaal wordt dan een anker. Met die wetenschap kan je als zorgverlener ouderen echt thuis laten voelen op hun nieuwe woonplek”.

In verband met het coronabeleid van Vitalis zijn Miets klankkasten alleen toegankelijk voor de bewoners en zorgpersoneel van Brunswijck. De komende maanden reizen ze langs Brabantse zorgcentra en kan iedereen Miet beleven (met de kennis van vandaag). De podcast is voor iedereen gratis online te beluisteren o.a. op de projectsite en Spotify.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/miet