EXTRA SPEELLOCATIE voor Tilburgse Miet

Eindelijk het mag! Nu de coronamaatregelen het toelaten, mag Miet iedereen op visite vragen in haar nieuwe kamer. Om dat te vieren, verlengt Miet haar verblijf in Tilburg, want veel mensen willen graag een bezoek brengen aan Miets bijzonder meubilair: haar levensgrote Brabantse klankkast.

“Halloo, Miet hier. Ik zèè verhèùsd. Jè, et moes wèl. Tis den aawer war. En nuuw tèùs maoke: hoe doede dè? Agge bè mèn op bezuuk komt, zakkoe zègge hoe wij, aaw meense, dè doen”.

Miet is niet zo maar een Tilburgse senior. Haar verhalen zijn gebaseerd op journalistieke interviews en wetenschappelijk onderzoek. Zij vertelt over de ervaringen van veel ouderen, die allemaal hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld een helpende hand van de thuiszorg: mensen die je vaak niet kent. Dat brengt voor deze mensen vaak veel veranderingen met zich mee. Taal blijkt een essentiële sleutelrol bij senioren te zijn om hun welzijn en zelfstandigheid te vergroten. Dat hebben ‘T Meertens Instituut en de Universiteit Maastricht ontdekt. De thuistaal, vaak dialect, is voor ouderen een anker, een medicijn en zelfs een wapen.

Stichting Laudio heeft samen met Erfgoed Brabant en Stichting Tilburgse Taol een speciale kamer ingericht om dat te komen ervaren. Daar wandelt het publiek letterlijk in een Brabantse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Miet zelf. Meestal in haar eigen taal, het Tilburgs dialect, en soms in die andere; het Nederlands. Omdat je in een verzorgingstehuis of thuis met hulp van anderen met iedereen moet ‘huizen’. Ook 966 andere inwoners uit de provincie Noord-Brabant laten bij Miet horen hoe hun thuistaal klinkt.

Na een succesvolle tour langs de zorgcentra van Vitalis in Eindhoven en van De Wever in Tilburg, opent Miet nu haar bijzondere klankkast voor iedereen. Vanwege coronamaatregelen konden enkel bewoners en personeel van deze zorgcentra Miet bezoeken, maar nu in het Tilburgs wijkcentrum Zuiderkwartier van CountourdeTwern mag iedereen op visite komen bij Miet. “Gewèldeg war. En lèèvesgrôote klankkaast. Dè moete ene keer meejgemòkt hèbbe”.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/miet

EXTRA TILBURGSE SPEELLOCATIE