Roosendaalse Miet logeert in Museum Tongerlohuys

Dagelijks verhuizen tientallen ouderen zonder al te veel aandacht naar een zorgcentrum, maar de Brabantse Miet staat met haar nieuwe woonstek volop in de spotlight. Vanaf 16 september kan iedereen bij Miet op bezoek in Museum Tongerlohuys in Roosendaal.

“Allo, iero meej Miete. Ik zijn ver’uisd. Jao, ut moes wel. Tjao, de leeftijd ee. Nun nuwe kaomer, nuwe bure, verplegers, mennezjers: ik krijg ze dur ammaol bij. De vaot oef ik zelluf nie mir te doen. De èrrepels schelle ok al nie. Daor aar ik toch altij al nun grwôte n ‘ekel aon. Mar dan nog… nun nuuw thuis maoke: oe doede da? Agge bij mijn op visite komt, za’k oe vertelle oe wij, ouwe mèènse, da doen.”

Miet is niet zo maar een Roosendaalse senior. In deze fictieve personage herbergen ervaringen van ouderen die in een verzorgingstehuis wonen. Haar verhalen zijn gebaseerd op journalistieke interviews en wetenschappelijk onderzoek. Taal blijkt een essentiële rol bij senioren te spelen om hun welzijn en zelfstandigheid te vergroten. Dat hebben ‘T Meertens Instituut en de Universiteit Maastricht ontdekt. De thuistaal, vaak dialect, is voor ouderen een anker, een medicijn en zelfs een wapen.

Om dit zelf eens te ervaren, heeft Stichting Laudio met Erfgoed Brabant een speciale kamer ingericht in Museum Tongerlohuys. Daar wandelt het publiek in een Brabantse klankkast. Wie de kastdeuren opent, hoort Miet zelf. Meestal in haar eigen taal, het Roosendaals dialect, en soms in die andere; het Nederlands. Omdat je in een verzorgingstehuis met iedereen moet ‘huizen’. Ook 966 andere inwoners uit de provincie Noord-Brabant laten bij Miet horen hoe hun thuistaal klinkt.

Na een succesvolle tour langs de zorg- en buurtcentra in Eindhoven en Tilburg, opent Miet nu haar bijzondere klankkast in Museum Tongerlohuys in Roosendaal. Met speciale dank aan dialectvertaler Hans Luijten en Roosendaalse senior Riet Heesbeen-Jacobs die Miet in Roosendaal letterlijk een stem geeft. “Geweldig ee. Nun levesgrwôte klaankkast. Da motte ne keer meejgemaokt emme!”.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/miet

SPEELLOCATIE

Miet in Museum Tongerlohuys

Adres: Kerkstraat 1 in Roosendaal (NB)