Roosendaalse Miet in reprise!

Na het succes van Miets klankkast in Museum Tongerlohuys, is het is niet vreemd dat nu de Roosendaalse zorgaanbieder Groenhuysen dit project omarmt. “Miet laat je even ontsnappen aan de waan van de dag, dat op dit moment door coronabeperkingen voor veel ouderen zwaar is”, merkt Ilona Matheijsen op. Zij is manager van De Bloemschevaert waar Miet nu tot eind januari verblijft.

Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat op oudere leeftijd? Stichting Laudio heeft een kamer ingericht om dat eens te komen ervaren. Midden in woon- en zorgcentrum De Bloemschevaert, direct bij de ingang, heeft Miet al haar meubilair geplaatst. Daar is nu iedereen welkom. Wie een kastdeur opent, hoort Miet zelf. In de taal waar zij zich thuis voelt: in het Roosendaals dialect.

Miet is niet zomaar een senior. Zij vertelt waargebeurde verhalen van ouderen en daarmee ook de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. De Universiteit Maastricht en ‘T Meertens Instituut Amsterdam onderzochten het effect van thuistaal bij ouderen. Het horen en spreken van een thuistaal, vaak dialect, vergroot de zelfstandigheid en het welzijn bij ouderen. Dialect als anker, wapen en medicijn. De verhalen van Miet gaan daarover.

“Met Miet hebben we nu iedere dag, twee maanden lang, een corona-proof activiteit voor onze bewoners” zegt Ilona. Voor onze buurtgenoten of andere geïnteresseerden, maar ook voor onze hardwerkende medewerkers. Zij kunnen tijdens hun pauze genieten bij Miet: even uit het moment stappen om daarna weer door te kunnen gaan in deze bewogen tijd. Miet zet iedereen aan het denken hoe je (juist nu) elkaar écht kunt ontmoeten. Soms zit dat alleen al in het woordje Houdoe”.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/miet

SPEELLOCATIE

Miet in De Bloemschevaert, woon- en zorgcentrum van Groenhuysen: Covellijndijk 116 in Roosendaal

01-12-21 t/m 31-01-22