Marie roept Overijssel op: “Meer suikerbrood!”

GEZOCHT: ALLE VARIANTEN VAN HET WOORD SUIKERBROOD

Overijssel is rijk aan taal. Van het Almeloos tot Albanees. Samen met Overijsselacademie, Concordia  en Carintreggeland wilt Stichting Laudio dat laten horen in het nieuwe initiatief Marie: een klankkast over taal en thuis. Samen roepen zij alle Overijsselaren op om in hun eigen taal of dialect een aantal woorden in te spreken. Deze opnames zijn straks te horen in Maries klankkast.

Marie wordt een speciaal ingerichte kamer in een verpleeghuis waar je letterlijk in een Overijsselse klankkast wandelt. Wie de deuren opent van een kast, hoort Marie zelf. Meestal in haar eigen dialect en soms in die andere: het Nederlands. Omdat je in een verpleeghuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

De verhalen die Marie vertelt, komen van de ouderen zelf. Zij zijn verzameld door wetenschappers aan de Universiteit Maastricht en ’t Meertens Instituut Amsterdam. Kan in een verzorgingstehuis het spreken in je eigen moerstaal je gevoel van autonomie beïnvloeden? Dát onderzochten cultureel antropologe Jolien Makkinga en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips. Zij concludeer-den dat de thuistaal (vaak je moerstaal, vaak een dialect) voor ouderen werkt als een anker, medicijn en ook troost biedt. Dit draagt bij aan een waardevol leven van bewoners in verpleeghuizen.

De resultaten van een dergelijk belangrijk onderzoek moeten niet in boekvorm worden gepresenteerd, maar moeten worden gehoord. Zo ontstond de samenwerking met Stichting Laudio die dit onderzoek eerder heeft vertaalt naar de Limburgse Mia en de Brabantse Miet. Zij krijgen er nu een Twentse zus bij: Marie. Vanaf november 2022 reist Marie door de provincie en zijn haar klankkasten én podcast te beleven.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/marie.

Alle inwoners in Overijssel die mee willen doen, spreken (vóór 1 oktober 2022) onderstaande woorden in de eigen taal in via WhatsApp op het telefoonnummer van Marie: 06 – 8405 9855. Alleen spraakberichten via WhatsApp, dus geen voicemailberichten. Alle deelnemers worden ook gevraagd hun naam, woonplaats en de taal/het dialect waarin het is ingesproken te noemen.

De verzamelde geluidsfragmenten worden samengevoegd tot geluidskunstwerken die straks zullen klinken in Maries klankkast als een hommage aan Overijssel.

thuis suikerbrood
schoenen stuntelen
slet snoep
kippenvel kwaad