In première: Twentse klankkast Marie

Mia en Miet hebben een zus: Marie

Na het succes in het Zuiden, heeft nu ook Overijssel haar klankkast. De Limburgse Mia en de Brabantse Miet hebben een zus erbij gekregen: de Twentse Marie. Dankzij de ondersteuning van Fonds Sluyterman van Loo, VriendenLoterij, Stichting Doen, Provincie Overijssel, Stichting Zorg voor ouderen thuis en Stichting IBN is het gelukt om dit project te realiseren.  Dat doet Stichting Laudio niet alleen, maar samen met projectpartners Overijsselacademie, Concordia, Carintreggeland en De Posten. Speciaal voor Marie werken makers uit journalistiek, theater, technologie, erfgoed en zorg samen met Twentse ouderen.

Marie reist met haar klankkast door Overijssel. Marie start als eerste in het Enschedees zorgcentrum De Posten.

Marie is een speciaal ingerichte kamer in een verpleeghuis waar je letterlijk in een Overijsselse klankkast wandelt. Wie de deuren opent van een kast, hoort Marie zelf. Meestal in haar eigen dialect en soms in die andere: het Nederlands. Omdat je als bewoner in een verpleeghuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

Marie is niet zomaar een dame op leeftijd. In dit fictieve personage herbergen de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Maastricht en ‘T Meertens Instituut. Sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoel van welzijn in een verpleeghuis. Jolien Makkinga sprak voor dit onderzoek met de bewoners van een verzorgingstehuis. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden? Marie biedt nu de kans om dat zelf te komen ervaren.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/marie.

10-11-22 t/m 12-01-23 • Enschede

De Posten (zorgcentrum)

Adres: De Posten 135, 7544 LR Enschede

Iedereen is dagelijks welkom van 9.00u tot 21.00u. Omdat Marie niet werkt met reserveringen, kan het zijn dat u even mag wachten totdat haar visite weg is.