Marie pronkt haar speciale kasten in Hengelo

“Wat heb ie’j toch n’n schiere kamer!”

Dagelijks verhuizen tientallen ouderen zonder al te veel publieke aandacht naar een verpleeghuis, maar de Twentse Marie staat met haar nieuwe woonstek volop in de spotlight. Geen wonder. Wie in haar nieuwe kamer stapt, wandelt letterlijk een Overijsselse klankkast binnen. Iedereen is nu welkom in Carintreggeland Huis Humanitas in Hengelo om dat zelf te komen ervaren: “Onmeunig mooi!”.

Een nieuw thuis maken: hoe doe je dat? Deze vraag stelt Marie aan haar visite. De verhalen die Marie vertelt, komen van de ouderen zelf. Zij zijn verzameld door wetenschappers aan de Universiteit Maastricht en ’t Meertens Instituut Amsterdam. Cultureel antropologe Jolien Makkinga en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips concluderen dat de thuistaal (vaak je moerstaal, vaak een dialect) voor ouderen hun welzijn en autonomie versterkt. Als het lijf of hoofd bij ouderen het laat afweten, heb je nog altijd regie over je eigen taal. Dat zit diep geworteld in jou, dichtbij je hart. Dit draagt bij aan een waardevol leven van bewoners in verpleeghuizen.

Veel bezoekers hebben afgelopen maanden in Enschede genoten van Marie. Marie is van 10 maart t/m 14 mei voor iedereen kosteloos te bezoeken in Carintreggeland Huis Humanitas (Hennepstraat 4, 7552 DN Hengelo). Openingstijden: iedere dag van 9.00uur tot 16.30uur.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/marie.