Senior Mia steelt de show in zorgcentrum Grubbenvorst

De verhuisdozen zijn uitgepakt en haar unieke kasten staan te stralen in de boenwas. Mia is verhuisd en iedereen mag haar nieuwe kamer in zorgcentrum La Providence komen bewonderen. Wie deze Limburgse senior bezoekt, mag schaamteloos rondneuzen, zelfs in haar kasten. Open je een kastdeur, dan hoor je Mia over haar zoektocht naar een thuisgevoel. Ze vertelt over haar ervaringen, in haar eigen taal: het Venloos dialect. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Mia is niet zomaar een dame op leeftijd. In dit fictieve personage herbergen de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Maastricht en Het Meertens Instituut Amsterdam. Sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips onderzochten hoe het spreken van streektaal van invloed kan zijn op je gevoel van welzijn in een verzorgingshuis. Kan het spreken van eigen taal je gevoel van autonomie beïnvloeden? Stichting Laudio heeft een speciale kamer ingericht om dat zelf te ervaren. Daar stapt het publiek een levensgrote Limburgse klankkast binnen. Voor de thuisblijvers is er Mia’s podcast over dit taalonderzoek in de ouderenzorg. Daarin hoor je hoe zorgmede-werkers al met één woordje een vertrouwensband kunnen opbouwen met hun cliënt.

Mia, de klankkast en podcast over taal en thuis, wordt gecreëerd dankzij de bijdragen van o.a. Fonds Sluyterman van Loo, Provincie Limburg en Vrienden Loterij Fonds. Speciaal voor dit project werken makers uit journalistiek, theater, technologie, erfgoed en zorg samen.

De Limburgse Mia heeft meerdere zussen zoals de Brabantse Miet, de Twentse Marie en de Vlaamse Mariette. Binnenkort wordt de Turkse Meral toegevoegd aan deze familie, waarvan iedere zus een exclusieve klankkast toont.

Iedereen kan Mia’s klankkast vanaf 27 september gaan bewonderen. Medewerkers van dit zorgcentrum kijken uit naar deze zeer speciale bewoner: “Het gevoel van Mia, het thuiskomen in je eigen taal, zal voor velen herkenbaar zijn. Tegelijkertijd zullen haar verhalen ook een spiegel zijn voor iedereen die in de ouderenzorg werkt. In het frisse najaar gaat Mia warmte brengen in La Providence”.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/mia

SPEELLOCATIE