Meral opent de eerste Turkse klankkast

Een uitbundige lach, een traantje van ontroering én natuurlijk baklava! De opening van Merals nieuwe kamer is een feest van herkenning en inspiratie. De eerste bezoekers dringen om de bijzondere kasten van senior Meral te zien, aan te raken, te ruiken én vooral te horen: “Ik hoor mijn moeder en vader. Ik zie mijzelf als ik ouder ben”.

Meral is een klankkast over taal en thuis. Wie bij deze Nederlandse senior met Turkse achtergrond een kastdeur opent, hoort Meral zelf. In haar eigen taal, want dan voelt zij zich thuis. Dat is belangrijk voor Meral, want nu zij een nieuwe kamer heeft, is alles nieuw. Daar zit ze dan, in een verpleeghuis, gelukkig met enkele medebewoners die ze kan verstaan, maar zonder haar dochter om ieder woord van haar te vertalen. Maar haar thuistaal is een houvast, een anker.

Meral is niet de enige die dat gevoel heeft, zo concluderen Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips en cultureel antropologe Jolien Makkinga. Het maakt niet uit of je bijvoorbeeld in het Turks of Twents dialect bent opgevoed. Naarmate je ouder wordt en meer hulp van anderen nodig hebt, ga je automatisch terug naar je thuistaal. Daar heb je nog altijd zelf de regie over. Dat zit onder je huid en het horen en spreken van jouw eigen taal maakt je gelukkig.

Deze ervaring van vele ouderen deelt Meral nu ook graag met jou. Als je geen Turks verstaat, geen probleem, dan helpt de dochter van Meral jou graag.

Meer weten? Check: www.stichtinglaudio.nl/meral

SPEELLOCATIE

​Dagbegeleiding Papatya van Carintreggeland

Adres: Klimopstraat 2a in Hengelo