Zussen Miet en Meral komen samen in regio Breda

Baklava en chocolade paaseitjes. Met deze lekkernijen worden twee nieuwe (wel zeer bijzondere) bewoners verwelkomd in 2 Brabantse zorginstellingen. De senioren Miet uit Breda en Meral uit Oosterhout (van Turkse afkomst) zijn verhuisd. Hun nieuwe kamer wordt tijdens Pasen en Ramadan geopend en iedereen mag dat komen vieren.

Meral verhuist naar Lâle in Oosterhout en Miet naar De Leystroom in Breda (zorginstellingen van Egala Zorg). Ze kijken uit naar een tafel vol lekkers en gezelligheid tijdens het Suikerfeest en Pasen, maar waar ze écht gelukkig van worden is het horen en spreken van hun eigen taal.

De fictieve personages Meral en Miet vertellen over de ervaringen van ouderen in een verpleeghuis. Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht) en cultureel antropologe Jolien Makkinga (Het Meertens Instituut) concludeerden na onderzoek dat de thuistaal (vaak is dat de moerstaal, vaak streektaal) voor ouderen in een verpleeghuis een houvast is. Het dient als anker, medicijn, wapen en troost.

Als senioren meer hulp van anderen nodig hebben, gaan zij automatisch terug naar hun thuistaal. Daar heb je immers nog zelf de regie over. Als zorgmedewerkers ouderen aanspreken in hun eigen taal, verhoogt dat het welzijn en het gevoel van autonomie. Zo bleek uit het onderzoek. Dat geldt voor iedereen: met welke sociale en culturele achtergrond dan ook.

Interactieve beleving

Deze ervaring delen Miet en Meral de komende weken in hun speciaal ingerichte kamers op Lâle en De Leystroom. Daar wordt het publiek verrast met unieke meubelstukken. Zodra een kastdeur wordt geopend, vertelt Miet in het Bredaas (Bredaos) hoe het is om een nieuwe thuis te moeten maken in een woon- en zorgcentrum. Tegelijkertijd verwondert publiek zich aan alles wat in deze speciale kasten te zien, te ruiken en te voelen is. Ook bij Meral op Lâle kijk je je ogen uit! Als Meral zingt in haar Turkse moerstaal, dansen de zonnebloemen. Iedereen die bij Miet of Meral op visite is, stapt letterlijk in een levensgrote klankkast.

Iedereen is welkom

De klankkasten zijn nu gratis te bezoeken. Iedereen die dit wil ervaren is welkom: medebewoners, familieleden, zorgmedewerkers, studenten aan zorgopleidingen, buurtgenoten of vrijwilligers! Ook zijn de kamers geopend voor iedereen die gewoons eens wil weten hoe het is om in een verpleeghuis te wonen. Voor wie geen Turks verstaat, geeft niks, Merals dochter helpt je ter plekke met Nederlandse vertaling.

SPEELLOCATIES

Miet: donderdagmiddag 28 maart t/m zondag 19 mei

De Leystroom (Lage Kant 60, 4817 GG Breda)

Openingstijden maandag t/m zondag van 11:00 tot 17:00

Meral: donderdagmiddag 4 april t/m zondag 26 mei

Lâle (Buurstede 17, 4904 PX Oosterhout)

Geen vaste openingstijden, mail naar meral@egalazorg.nl voor het maken van een afspraak.