binnenkort in de klas

Any1
educatie

Any1 is een podcast met een interactief beeldverhaal voor het onderwijs, waarin waargebeurde levensverhalen van soldaten voor het eerst samenkomen, zonder strepen op een landkaart.

Welke grens bepaalt of je held, dader of slachtoffer bent?

het verhaal van any1

Het schoolplein is van iedereen.

Er wordt gekletst, gelachen, gesport, vrienden zoeken elkaar in de pauzes vanzelf op.

Mo heeft haar eigen favoriete plek op het plein waar zij het liefst rustig in een hoekje kan tekenen. Ze wil naar de kunstacademie, later. Met haar koptelefoon op, heerlijk afgesloten van alle kabaal om haar heen, tekent ze haar eigen wereld. Niemand die haar lastig valt, iedereen weet dat ze zo is, ze merken haar niet eens meer op.

Haar muziek staat altijd te hard, haar moeder blijft daar maar over zeuren, maar daardoor heeft Mo ook geen idee wat er om haar heen gebeurt. Dat er een ruzie is ontstaan, vlak achter haar, weet ze niet. Ze weet niet eens waar de ruzie over gaat. Ze hoort niet dat twee jongens elkaar uitschelden, en ook krijgt ze niet mee dat eentje tegen de ander aanduwt. Dat die andere jongen daar zo kwaad van wordt dat hij een flinke duw teruggeeft, dat ziet ze ook niet. Pas op het allerlaatste moment, vlak voordat die jongen naar achter struikelt, wankelt en omvalt, bijna in slow motion, tegen Mo aan; pas dan ziet ze wat er aan de hand is. En dan wordt ineens alles zwart.

Het was geen hersenschudding, zegt de dokter. Ze is niet misselijk geweest, ze heeft geen hoofdpijn, ze was alleen even buiten westen. Maar die gekke lichtflitsen dan, die ze nu steeds ziet? Als zelfs haar moeder zegt dat het niks is, dan zal het wel zo zijn. En die jongen heeft wel honderd keer sorry gezegd, dan moet je inderdaad maar vergeten dat het is gebeurd.

Totdat ze ineens niet meer de baas is over haar potlood. Het begint met gekke krullen en lijnen die nergens op lijken. En dan dringt zich ineens een soldaat in haar tekeningen op, die ze niet zelf bedacht heeft.

Hij is in een oorlog, ergens, in een andere tijd. Maar welke? Wat heeft Mo nou met een oorlog van doen? Maar hoe ze ook probeert iets anders te tekenen, hij blijft maar op haar papier verschijnen. Zodra haar potlood het papier raakt, is hij er weer.

Alsof hij gezien wil worden. Zijn verhaal kwijt wil.

k

Nieuw project

Any1 is een vernieuwende podcast met interactief beeldverhaal voor het middelbaar onderwijs, waarin waargebeurde levensverhalen van soldaten voor het eerst samenkomen, zonder strepen op een landkaart.

Levensverhalen van soldaten en burgers uit WO2 worden vertaald in geluid (interviews, monologen en soundscapes) en in animaties. Deze verhalen zijn gebaseerd op archiefdocumenten en journalistieke interviews. Ze vormen de basis voor klassikale en individuele opdrachten, die uitnodigen tot het vormen van een mening over dader- en slachtofferschap en heldendom. Ook worden scholieren uitgedaagd tot het zelf creëren van een soundtrack van hun eigen vrijheid.

Bewezen basis

Audioproducties uit eerdere projecten van Stichting Laudio vormen de basis van het lesmateriaal. In dit materiaal hebben de persoonlijke, waargebeurde verhalen van Duitse, Amerikaanse en Sovjetsoldaten en burgers uit WOII een stem gekregen. Aan deze recente projecten werkten eerder veel jongeren en kinderen mee. Uitgangspunt is een meer humanistische benadering van wat een oorlog betekent. Niet meer in de trant van goed of kwaad, maar hoe zou het om als jong mens kunnen zijn om in de draaikolk van een oorlog terecht te komen?

Doelstelling

Any1 wil met dit project het historisch besef bij jongeren vergroten en onze geschiedenis verbinden aan actuele oorlogen en begrip voor elkaar verhogen.

Nú in de maak

Op dit moment werken wij aan de realisatie van Any1. Gedurende het ontwikkelen van dit lesprogramma betrekken we jongeren en docenten om hun mening te vragen van het geworven materiaal tot nu toe. Hun feedback verwerken we in de totstandkoming van Any1.

Vanaf wanneer?

Any1 is vanaf januari t/m juni 2023 online én in de klas. Aanmelden voor dit bijzonder lesprogramma kan nu al. Neem contact op met samenwerkingspartner Komvoor.

Any1 heeft een stevig bewezen fundament

In Any1 komen eerdere projecten van Stichting Laudio over WO2 samen. Daardoor komen voor het eerst waargebeurde verhalen samen van de Duitse soldaat, de Amerikaanse militair en de Sovjetsoldaat. Plus een persoonlijk vertelling uit een recente oorlog. Alle verhalen reiken verder dan een tijd, een cultuur en een grens. De soldaten zijn allemaal kinderen, misschien ook wel een broer, ouder of een geliefde. Welke grens bepaalt dan of je held, dader of slachtoffer bent?

Hier onder blikken we terug op onze ervaringen van onze audioproducties:

Aufrecht gehen (op de Duitse militaire begraafplaats in Nederland en Duitsland)

LICHT (op het Sovjet Ereveld in Nederland)

Stemmen van Margraten (op de Amerikaanse militaire begraafplaats in Nederland)

PUBLIEKSdeelnemerS LICHT

PUBLIEKSDEELNEMERS STEMMEN VAN MARGRATEN

PUBLIEKSDEELNEMERS AUFRECHT GEHEN (nl)

unieke samenwerking

Stichting Laudio heeft voor dit project een speciale samenwerking geinitieerd tussen makers uit diverse disciplines en gerenommeerde erfgoedpartners.

Projectpartners Any1

Any1 van Stichting Laudio is een unieke samenwerking tussen o.a. Nederlandse Oorlogsgravenstichting, Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge, Fields of Honor Foundation en Stichting Luchtvaart- en Oorlogsmuseum Texel.

Any1 wordt mogelijk gemaakt dankzij de financiële steun van vfonds (Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg), VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Fonds ZOZ.

Volg jij Any1 al op sociale media?

Artistiek team Any1 – Stichting Laudio

Lubert Priems (initiator, artistiek projectleider, documentaire)

Sophie Olga de Jong (animator tekst beeldverhaal)

Jacqueline Kerkhof (tekst beeldverhaal en audio-monoloog)