LICHT (NL)

De schemer valt, je stapt het veld op en komt oog in oog te staan met rijen grijze stenen met daarop namen die je niet kunt ontcijferen. Licht werpt lange banen op het gras. Je loopt verder en hoort via je koptelefoon marcherende soldaten en een onverstaanbare taal. Totdat er een stem opduikt die je verstaat: een jongen uit Smolensk wordt krijgsgevangene gemaakt, een vrouw uit Tbilisi vindt na 75 jaar haar vader terug in Leusden en een jonge journalist uit Amersfoort begint aan zijn levenswerk: deze Sovjetsoldaten identificeren.

De theatrale audiotour LICHT neemt je mee naar een duistere vlek in onze geschiedenis: het Sovjet Ereveld. Daar – op 2000 kilometer van de Russische grens – liggen 865 oorlogsslachtoffers uit een land dat niet meer bestaat. Maar de nabestaanden nog wel. Deze theatrale audiotour voor je oren onthult de onbelichte verhalen die schuilgaan achter de stenen.

Juist nu, met de moeizame verhoudingen tussen verschillende landen, stelt LICHT in het decor van het verleden de vraag: is wat je ziet, alles wat er is, of schuilt er meer achter? Kunnen we elkaar verstaan?

LICHT biedt je de mogelijkheid om een eindje met de onbekende ander mee te lopen. LICHT laat je niet horen, maar luisteren. Niet kijken, maar zien.

LICHT

Locatie: Sovjet Ereveld, Dodeweg 31 Leusden

Speeldata: van 28 februari t/m 17 maart 2019

Entree: € 7,50 p.p. (geldig voor 1 van de 4 routes)

(vanwege het beperkt aantal plaatsen is reserveren verplicht)

Meer weten? Reserveren? www.lichtopereveld.eu

Tekst: Annet Bremen, Jacqueline Kerkhof Documentaire, concept: Lubert Priems Audio-vormgeving en edit: Arno Peeters, Lubert Priems Stemacteurs: Willeke van Ammelrooy, Jochum ten Haaf, Enzo Coenen, Roos Eijmers, Jacqueline Kerkhof Zang: Slavisch Koor Byzantium Lichtontwerp: Michael Yallop Lichttechniek: Ramses van den Hurk, Thijs Wijnands. Spelcoach: Jacqueline Kerkhof, Loek de Bakker Spel van ‘t Atrium: Anna, Ayle, Jacinda, Katie, Laurens, Maya, Noor, Sofie, Sterre

Projectpartners: Stichting Russisch Ereveld, ’t Atrium, Crematorium en Begraafplaatsen Amersfoort Rusthof en Kamp Amersfoort.

Met speciale dank aan: Remco Reiding, Alex Engbers, Wilco Plaggenborg en zijn medewerkers van Rusthof, Rien Poetsma, Lisette Mallee, Willemien Meershoek, Peter Jager, Carla Hanraets, Angelique Verkoelen, Mark van de Poll, Elke Mooren.