Meral is verhuisd. Ze moest wel. In de nieuwe kamer van deze Nederlandse senior met Turkse achtergrond mag het publiek komen kijken en luisteren naar haar belevingen. Hoe hield zij zich vroeger staande in Nederland, zonder de taal te kennen? En hoe is dat nu voor haar? Meral is verhuisd naar een verpleeghuis, gelukkig met enkele medebewoners die ze kan verstaan, maar zonder haar dochter om ieder woord van haar te vertalen. Een nieuw thuis maken: hoe doe je dat?

Hoogleraar Taalcultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn bij ouderen. Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners van een zorgcentrum. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat eens te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Turkse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Meral zelf. In haar eigen taal, want dan voelt Meral zich thuis.

MERAL’s KLANKKAST

Iedereen kan Merals klankkast komen bewonderen. Je hoeft niet te reserveren en ook geen entreegeld te betalen. De verhalen zijn in de Turkse taal, maar via een QR-code op de locatie vertaalt de schoondochter van Meral haar verhaal in het Nederlands.

MERAL’s PODCAST

Meral heeft niet alleen een klankkast, maar ook een podcast. Daarin ontdek je haar achtergrondverhaal, waar je ook bent. Je komt meer te weten over het wetenschappelijk taalonderzoek van Leonie en Jolien en cultuursensitief werken in de ouderenzorg.

18-1-24 t/m 29-3-24 • Almelo

Dagbesteding Anemoon – IMEAN

Adres: Anemoonstraat 70 Almelo

Openingstijden: iedere maandag en dinsdag tussen 14.00 en 16.00uur (geen entree).

5-4-24 t/m 26-5-24 • Oosterhout (NB)

Zorgcentrum Lâle – Egala zorg

Adres: Buurstede 17, 4904 PX Oosterhout

Geen vaste openingstijden: mail naar meral@egalazorg.nl voor het maken van een afspraak.

MERAL’s ACHTERLAND

Meral is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verpleeghuis. Documentairemaker Lubert Priems volgde deze wetenschappers tijdens hun onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof. Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de conclusies? Luister dan binnenkort naar de podcast van Meral. Of lees hier de bevindingen van Jolien.

Eervolle vermelding FASoS-prijs

Het project Mia (de Limburgse zus van de Turkse Meral) heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de FASoS ‘Valorisatie’ prijs. De jury besloot om Mia speciale aandacht te geven: “Dit project valt op door zijn originaliteit en inventiviteit”.

Om het benutten van kennis verder te stimuleren, introduceert de faculteit voor kunst en sociale wetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) een jaarlijkse ‘valorisatie’ prijs.

Nieuwsbericht over de eervolle vermelding>>

MERAL IN MEDIA

TRT, nieuwsverslag over Meral

NOS Journaal, reportage over Meral

NOS Regio Journaal, item over Meral (vanaf 6min)

NPO Radio 1 Nieuws & co, reportage over Meral

RTV Oost, over project Meral

NPO Radio 2 Staat van Stassen, gesprek over start Meral (vanaf 1u15min)

NPO Radio 5 Open Huis, gesprek over Meral en haar zussen

1Twente, radio-interview over Meral

Almelo’s Weekblad, publicatie Meral

Beter Wonen, interview Anemoon ontvangt Meral

Carintreggeland site, publicatie start Meral

Inter-Focus, recensie Meral

MERAL’s MAKERS

Concept, projectleiding: Lubert Priems

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Dialectvertaling: Talat Ornek, Sevilay Luiken-Dalli

Ingesproken door: Dilber Acar (Meral), Meryem Odabas (dochter Meral)

Klankbord: Meryem Acar-Odabas, Muzeyyen Demir, Sevilay Luiken-Dalli

Documentaire: Lubert Priems

Audio-edit: Arno Peeters, Lubert Priems

Technologie, lichtanimatie: Michael Yallop

Techniek: Michael Yallop, CSS

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

Projectpartners: Carintreggeland, IMEAN, Universiteit Maastricht, Meertens Instituut Amsterdam

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Henry Priems, Jannick Franssen, Joep Slenter, Peter Wolters, Mark van de Poll, Bas Peeters, Elke Mooren, Carla Hanraets, Mirjam Koonings en Angelique Verkoelen.