Mia is verhuisd, ze moest wel. Een nieuwe kamer, nieuwe buren, verzorgenden, keukenpersoneel, managers: ze kreeg ze er allemaal bij. Haar eigen aardappels hoeft ze niet meer te schillen, en ook de afwas wordt gedaan. Daar had ze altijd al een hekel aan, maar toch. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Hoogleraar Taal-cultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners van zorgcentrum Lenculenhof van Envida in Maastricht. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat eens te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Limburgse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Mia zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in, die andere; het Hollands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

ONTDEK MIA’S NIEUWE THUIS

Mia heeft met haar klankkasten al gelogeerd in o.a. de Maastrichtse zorgcentra van Envida, in  de Venlose woonzorglocatie Meeuwbeemd van De Zorggroep, La Providence in Grubbenvorst en in het Limburgs Museum in Venlo.

Mia in woonzorglocatie Crescendo van De Zorggroep:

Via Cresendo 1 Venlo

5-12-23 t/m 15-1-24

Openingstijden: iedere werkdag van 10:00 tot 16:00uur (geen reservering nodig; gratis entree)

Mia in woonzorglocatie Sinselhof van De Zorggroep:

Reigerstraat 4 Venlo

17-1-24 t/m 31-3-24

Openingstijden: informatie volgt

MIA’S ACHTERLAND

Mia is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Documentairemaker Lubert Priems volgde Jolien en Leonie tijdens dit onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof van Envida.

PODCAST

Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de conclusies? Luister hier de podcast van Mia. Of via Soundcloud >>

OPROEP

Stichting Laudio riep alle Limburgers op om 16 Nederlandstalige woorden te vertalen en in te spreken in een Limburgs dialect. Binnen 1 week kreeg Mia ruim 200 reacties en via Mia’s whatsapp 1278 bruikbare woorden uit de hele provincie. Veel van deze ingesproken woorden zijn verwerkt in de klankkast Mia. Alle ingesproken berichten worden verder als studiemateriaal ingezet door Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips.

Bericht over de oproep>>

Eervolle vermelding FASoS-prijs

Het project Mia van Stichting Laudio heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de FASoS ‘Valorisatie’ prijs. De jury besloot om Mia speciale aandacht te geven: “Dit project valt op door zijn originaliteit en inventiviteit”.

Om het benutten van kennis verder te stimuleren, introduceert de faculteit voor kunst en sociale wetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) een jaarlijkse ‘valorisatie’ prijs.

Nieuwsbericht over de eervolle vermelding>>

MIA IN MEDIA

Mia mag op veel enthousiasme rekenen bij publiek en in de media.

Dagblad de Limburger, journalistiek artikel over onze Mia-oproep

L1-radio, journalistiek interview over onze Mia-oproep

Hallo Venray e.a. weekbladen, plaatsing Mia-oproep

TVMaastricht, journalistiek interview over onze Mia-oproep

Site Veldeke, artikel over Mia-oproep

RTVMaastricht Het beleg, journalistiek interview over wetenschappelijk onderzoek

Dagblad de Limburger, journalistiek bericht over het resultaat van de Mia-oproep

Site Via Zuid, aankondiging Mia

Dagblad de Limburger, journalistiek verslag van de première

L1-radio, journalistiek verslag van de première

L1-TV, journalistiek verslag van de première

1Limburg, journalistiek artikel

Site Meertens Instituut, aankondiging Mia

FASoS Weekly , nieuwsbericht eervolle vermelding FASoS-prijs

Site Limburgs Museum, aankondiging Venlose Mia

L1-radio, berichtgeving Cultuuragenda Venlose Mia

Dagblad de Limburger, journalistiek bericht over première Venlose Mia

Omroep Venlo, journalistiek nieuwsitem over première Venlose Mia

RTV Oost, journalistieke reportage in een serie over regionale taal

MIA’S MAKERS

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Audio: Lubert Priems, Arno Peeters

Spel Venlose Mia: Herma Cuijpers

Spel Maastrichtse Mia: Mence Schoonbroodt

Animatie: Michael Yallop en Ramses van den Hurk

Technologie: Codemijn & Michael Yallop

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

Concept: Lubert Priems, Jacqueline Kerkhof

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Envida-medewerkers en de bewoners van zorgcentrum Lenculenhof, Roger Ruijters, Nadja Comans, Helga Prinsen, Anitra van den Boorn, Mia Röling, medewerkers Limburgs Museum, Jos Schaterje, Via Zuid, Arcus college, Marc Kentgens, Henry Priems, Ron Leenders, Elke Mooren, Carla Hanraets, Angelique Verkoelen, Mark van de Poll en de ruim 200 Limburgers die gehoor gaven aan de Mia-oproep.