Mia is verhuisd, ze moest wel. Een nieuwe kamer, nieuwe buren, verzorgenden, keukenpersoneel, managers: ze kreeg ze er allemaal bij. Haar eigen aardappels hoeft ze niet meer te schillen, en ook de afwas wordt gedaan. Daar had ze altijd al een hekel aan, maar toch. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Hoogleraar Taal-cultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners van zorgcentrum Lenculenhof van Envida in Maastricht. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat eens te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Limburgse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Mia zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in, die andere; het Hollands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

ONTDEK HET NIEUWE THUIS VAN MIA

26 OKTOBER 2018 t/m 30 NOVEMBER 2018:

Envida zorgcentrum La Valence

Gronsvelderweg 140, 6229 VN Maastricht

Iedere dag 10.30-16.30uur; gratis entree

3 DECEMBER 2018 t/m 3 FEBRUARI 2019:

Limburgs Museum

Keulsepoort 5, 5911 BX Venlo

Dinsdag t/m zondag 11.00-17.00uur; bij entreegeld van het museum is Mia inbegrepen

Mia heeft niet alleen een klankkast, maar ook een podcast >>

MIA’S ACHTERLAND

Mia is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Documentairemaker Lubert Priems volgde Jolien en Leonie tijdens dit onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof van Envida.

PODCAST

Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de conclusies? Luister hier de podcast van Mia. Of via Soundcloud >>

OPROEP

Stichting Laudio riep alle Limburgers op om 16 Nederlandstalige woorden te vertalen en in te spreken in een Limburgs dialect. Binnen 1 week kreeg Mia ruim 200 reacties en via Mia’s whatsapp 1278 bruikbare woorden uit de hele provincie. Veel van deze ingesproken woorden zijn verwerkt in de klankkast Mia. Alle ingesproken berichten worden verder als studiemateriaal ingezet door Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips.

Bericht over de oproep>>

MIA IN MEDIA

Mia mag op veel enthousiasme rekenen bij publiek en in de media.

Dagblad de Limburger, journalistiek artikel over onze Mia-oproep

L1-radio, journalistiek interview over onze Mia-oproep

Hallo Venray e.a. weekbladen, plaatsing Mia-oproep

TVMaastricht, journalistiek interview over onze Mia-oproep

Site Veldeke, artikel over Mia-oproep

RTVMaastricht Het beleg, journalistiek interview over wetenschappelijk onderzoek

Dagblad de Limburger, journalistiek bericht over het resultaat van de Mia-oproep

Site Via Zuid, aankondiging Mia

Dagblad de Limburger, journalistiek verslag van de première

L1-radio, journalistiek verslag van de première

L1-TV, journalistiek verslag van de première

1Limburg, journalistiek artikel

Site Meertens Instituut, aankondiging Mia

MIA’S MAKERS

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Audio: Lubert Priems, Arno Peeters

Spel: Mence Schoonbroodt

Interdisciplinaire kunst, technologie: Studio Enklaar (Abel Enklaar, Robbie de Gier, Matthijs Rodenburg

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

Concept: Lubert Priems, Jacqueline Kerkhof

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Envida-medewerkers en de bewoners van zorgcentrum Lenculenhof, Roger Ruijters, Nadja Comans, Helga Prinsen, Anitra van den Boorn, Mia Röling, medewerkers Limburgs Museum, Jos Schaterje, Via Zuid, Arcus college, Marc Kentgens, Henry Priems, Ron Leenders, Elke Mooren, Carla Hanraets, Angelique Verkoelen, Mark van de Poll en de ruim 200 Limburgers die gehoor gaven aan de Mia-oproep.