GEZOCHT: alle Limburgse varianten van het woord ‘suikerbrood’

Limburg is rijk aan taal; ieder dorp, soms iedere wijk zelfs, heeft zijn eigen dialect. Om onze bijzondere klankkast in heel Limburg te kunnen laten klinken, zoeken we jouw hulp. We willen van jou graag horen hoe de volgende woorden in uw Limburgs dialect klinken.

Wat betekent het als je jouw eigen dialect kunt spreken als je in een verzorgingstehuis zit? Dát onderzocht cultureel antropologe Jolien Makkinga samen met Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips. Kan het spreken in je eigen dialect, je gevoel van autonomie beïnvloeden? Dialect als medicijn, als wapen, als troost. Je eigen taal; daarin ben jij alleen immers de baas. Nu kun je de resultaten van een dergelijk belangrijk onderzoek in boekvorm presenteren, maar bedachten ze: kunnen we dat ook niet laten horen?

Zo ontstond de samenwerking met Stichting Laudio die dit onderzoek nu vertaalt naar de bijzondere presentatie Mia. De gesprekken met bewoners van Maastrichts Envida-zorgcentrum Lenculenhof vormden de basis van het onderzoek en ook van Mia: een speciaal ingerichte kamer waar je letterlijk een Limburgse klankkast in kan wandelen. Wie er de deuren opent, hoort Mia zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in, die andere; het Hollands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

De sluitingstermijn om uw woorden in te zenden is gesloten.

Binnen één week ontving Stichting Laudio 200 reacties en 1278 ingesproken, bruikbare woorden. De meeste zijn verwerkt in de Mia klankkast en podcast. Alle reacties op deze oproep worden als studiemateriaal ingezet door Hoogleraar Taalcultuur Limburg Leonie Cornips.

Ontdek ook het nieuwe thuis van Mia.

Check de speellocaties waar Mia te beleven is >>