Senior Mariette creëert ode aan Belgisch Limburg

OPROEP: ALLE VARIANTEN VAN WOORD SUIKERBROOD

Van Lommel tot Lanaken: Belgisch Limburg is rijk aan taal. Dat is straks te horen in het nieuwe initiatief Mariette: een klankkast en podcast over taal en thuis. Daarom worden nu alle Limburgers opgeroepen om in hun eigen taal of dialect een aantal woorden in te spreken. Deze opnames zijn straks te horen in Mariettes unieke klankkast.

Mariette wordt een speciaal ingerichte kamer in ontmoetingscentrum De Piepel in Tongeren waar je letterlijk in een Limburgse klankkast wandelt. Deze zomer, tijdens festival MoMeNT, kan iedereen dat eens meemaken. Wie daar kastdeuren opent, hoort Mariette zelf, in haar eigen dialect. De verhalen die Mariette vertelt, komen van de ouderen zelf. Zij zijn verzameld door wetenschappers aan de Universiteit Maastricht en ’t Meertens Instituut Amsterdam. Kan bij ouderen het spreken in je eigen taal je gevoel van autonomie beïnvloeden? Dát onderzochten cultureel antropologe Jolien Makkinga en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips. Zij concludeerden dat de thuistaal (vaak je moerstaal, vaak een dialect) voor ouderen werkt als een anker, medicijn en ook troost biedt. Dit draagt bij aan een waardevol leven, zeker van bewoners in verpleeghuizen.

De resultaten van een dergelijk belangrijk onderzoek moeten niet in boekvorm worden gepresenteerd, maar moeten worden gehoord. Zo ontstond de samenwerking met Stichting Laudio die dit onderzoek eerder heeft vertaalt naar de Nederlandse provincies: de Limburgse Mia, Brabantse Miet en Twentse Marie. In Tongeren komt daar nu dus een nieuwe zus bij: de Limburgse Mariette.

Check: www.stichtinglaudio.nl/mariette

De makers willen graag bij Mariettes klankkast zoveel mogelijk talen en dialecten verwelkomen. Daarom vragen ze iedereen dezelfde woorden in te spreken in de eigen taal:

Alle inwoners van de Belgische provincie Limburg mogen meedoen: met of zonder migratie-achtergrond, jong of piep-jong. Spreek nu (vóór 26 juni 2023) de vertaling in via WhatsApp op het telefoonnummer van Marie: +32 (0)492 29 10 35. Alleen spraakberichten via WhatsApp, dus geen voicemailberichten. Alle deelnemers worden gevraagd hun naam, woonplaats en de taal/het dialect van hun vertaling ook in hun gesproken bericht achter te laten.

De verzamelde geluidsfragmenten worden samengevoegd tot geluidskunstwerken die straks zullen klinken in Mariettes klankkast als een hommage aan Tongeren en de rest van Limburg. Vanaf 4 augustus tot 30 september is Mariette met haar klankkast én podcast te beleven.