Mariette, de nieuwe Vlaamse zus van Mia, Miet en Marie

Dagelijks verhuizen tientallen ouderen zonder al te veel publieke aandacht naar een zorgcentrum, maar de Tongerse Mariette staat met haar nieuwe kamer volop in de spotlight. Mariette komt iets bijzonders brengen: een Limburgse klankkast over taal en thuis. En iedereen mag op bezoek komen bij Mariette.

Mariette is niet zomaar een dame op leeftijd. In dit fictieve personage herbergen de wetenschappelijke onderzoeks-resultaten van de Universiteit Maastricht en ‘T Meertens Instituut. Sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips onderzochten hoe het spreken en horen van streektaal van invloed is bij senioren. Jolien Makkinga sprak voor dit onderzoek met de bewoners van ’n verzorgingstehuis. Kan het spreken van je thuistaal (vaak je moerstaal, vaak een dialect), je gevoel van autonomie en welzijn beïnvloeden? Stichting Laudio heeft een speciale kamer ingericht om dat zelf te ervaren. Daar stap je in een levensgrote, Limburgse klankkast. Als je een kastdeur opent, hoor je Mariette zelf in haar eigen taal: in het Tongers dialect. Dan is Mariette thuis. Zoals jij je misschien ook bij Mariette thuis voelt.

“Do zin nog veul minse wai ig wo én ë bejaardetehaus terèg kómë. En dan moette vè op ouze adderdom op zuk nùo ja, uh, ë taus gevuul. Wai duut djiè dat? Ich weet nau dat do veul zôkes zin wo oeg domèt kônne helpe, mais surtoe oere eige kal. Taus én Teungers, dat és het”, laat Mariette zelf ons weten.

Mariette hoort bij een bijzondere familie. Haar Nederlandse zussen Mia (in Limburg), Miet (in Brabant) en Marie (in Twente) straalden eerder al met een levensgrote klankkast  en podcast van Stichting Laudio. De makers en projectpartners zijn blij dat dit succesvol project nu in première gaat in Vlaanderen tijdens festival MoMeNT in Tongeren.

Check: www.stichtinglaudio.nl/mariette

Mariette wordt door Stichting Laudio gemaakt. Speciaal voor dit project werken makers uit journalistiek, theater, erfgoed, wetenschap, technologie en zorg samen met projectpartners MoMeNT, De Piepel en Veldeke Bels(j) Limburg.

Iedereen is bij Mariette welkom tijdens festival MoMeNT: 4 t/m 13 augustus dagelijks van 11 tot 19u in dienstencentrum De Piepel (Dijk 118 in Tongeren). Publiek kan solo of in kleine groepjes gratis Mariette’s klankkast bezoeken. Daar hoor je ook andere Limburgers in hun eigen taal. Voor de thuisblijvers en voor wie meer wil weten over dit wetenschappelijk onderzoek, heeft Mariette ook een podcast. Mariettes reactie: “Dat és toch te  gêk!”