Wegens succes: Mariettes klankkast verlengd

Mooi nieuws voor Mariette! Ze mag langer blijven logeren bij De Piepel: “Dat és toch te gêk!”. Geen wonder. Haar nieuwe kamer (een levensgrote Limburgse klankkast) is een succes. Dat bewijst haar visite met hun bulderende lach, hun traantje over de wangen en hun hartelijke post voor Mariette. Deze Tongerse senior is klaar om nog meer bezoek te ontvangen: “Kom mér én, én zet oeg”.

Afgelopen weken tijdens festival MoMeNT hebben veel mensen al Mariette bezocht. Zij is niet zomaar een dame op leeftijd. In dit fictieve personage schuilen de ervaringen van ouderen in een verpleeghuis. Plus onderzoeksresultaten van de Universiteit Maastricht en ‘T Meertens Instituut. Sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips onderzochten hoe het spreken en horen van streektaal van invloed is bij senioren. Kan het spreken van je thuistaal (vaak je moerstaal, vaak een dialect) je gevoel van autonomie en welzijn beïnvloeden? Stichting Laudio heeft een speciale kamer ingericht om dat zelf te ervaren. Daar stap je  in een levensgrote, Limburgse klankkast. Als je een kastdeur opent, hoor je Mariette zelf in haar eigen taal: in het Tongers dialect.

Mariette hoort bij een bijzondere familie. Haar Nederlandse zussen Mia (in Limburg), Miet (in Brabant) en Marie (in Twente) straalden eerder al met een levensgrote klankkast  en podcast van Stichting Laudio. De makers en projectpartners zijn blij dat dit succesvol project nu in reprise gaat in Vlaanderen tijdens festival MoMeNT in Tongeren.

www.stichtinglaudio.nl/mariette

Mariette wordt door Stichting Laudio gemaakt. Speciaal voor dit project werken makers uit journalistiek, theater, erfgoed, wetenschap, technologie en zorg samen met projectpartners MoMeNT, De Piepel en Veldeke Bels(j) Limburg.

MARIETTE IN MEDIA

VRT nieuws, verslag voor Radio 2 Limburg

Het Belang van Limburg, artikel over publieksoproep

Dagblad de Limburger, journalistieke reportage

BLOG MoMeNT, interview initiator en mede-maker

Meertens Instituut, artikel over publieksoproep

Internetgazet, artikel over publieksoproep

Het Belang van Limburg, artikel over MoMeNT mét Mariette

Socialekalender.be, agendabericht

MARIETTE: DE HIT IN TONGEREN

Heb je tijdens festival MoMeNT Mariette’s nieuwe kamer nog niet bezocht? Wegens succes is Mariette verlengd!

T/M 24 SEPTEMBER 2024

De Piepel: Dijk 118 in Tongeren

dagelijks 9u tot 11u30 & 13u tot 16u

graag op reservering via moment@stadtongeren.be