Any1 is een podcast met een interactief beeldverhaal voor het onderwijs, waarin waargebeurde levensverhalen van soldaten voor het eerst samenkomen, zonder strepen op een landkaart.

Welke grens bepaalt of je held, dader of slachtoffer bent?

*23 maart 2023 Landelijke première innovatief lesprogramma*

​Hoe kom je in een oorlog terecht? Welke grens bepaalt of je een held, dader of slachtoffer bent? Twee actuele vragen waarop antwoorden in het verleden worden gezocht. Waar? In de klas! Jongeren gaan hierover met elkaar in gesprek tijdens het nieuwe en innovatieve onderwijsprogramma: Any1. “Laat ze maar voelen dat er niet een goed of fout antwoord is”, zegt Tim Broeren, geschiedenisdocent Raayland College. Op zijn school is deze week de landelijke première van Any1.

Any1 is een podcast en interactief beeldverhaal dat wordt ingezet tijdens de geschiedenislessen in 3/4 HAVO/VWO. Leerlingen komen in aanraking met het verhaal van een soldaat uit de Tweede Wereldoorlog. De leerlingen zien op hun laptop dezelfde animatie. Maar zonder dat ze het weten, horen ze via hun koptelefoon ieder een ander levens-verhaal. Ze horen óf een Amerikaanse óf Duitse óf Sovjet soldaat aan het woord. Welke dilemma’s had deze soldaat? Welke keuzes moest hij maken? Was er wel een keuze? Samen ontdekken leerlingen dat ieder verhaal balanceert tussen held, dader en slachtoffer. Elke soldaat was iemands zoon, broer, man of vriend. Als je de mens achter het uniform leert kennen, wordt het moeilijker om een oordeel uit te spreken. En dat is precies wat Stichting Laudio met Any1 voor ogen had toen zij dit programma ontwikkelden. Het programma is ontstaan dankzij een unieke samenwerking tussen jongeren, docenten, erfgoed- en vredesorganisaties en een artistiek, journalistiek en technologisch team. De soldaten uit Any1 hebben echt geleefd en zijn begraven op een oorlogsbegraafplaats in Nederland. Any1 geeft hen nu weer een stem, dankzij schrijvers, stemacteurs, nabestaanden en een rijk archief.

Vanaf 23 maart is Any1 dit gehele schooljaar voor iedere school in Nederland, kosteloos, beschikbaar. Dit project van Stichting Laudio wordt mogelijk gemaakt dankzij de inbreng van gerenommeerde projectpartners als Volksbund Ysselsteyn, Field of Honor Foundation, het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel en de Oorlogsgravenstichting. Zij hebben de makers van Stichting Laudio geïnspireerd met de verhalen achter enkele oorlogsgraven, die zowel in het beeldverhaal als in de Any1-podcast te horen zijn.

Docenten en jongeren van scholen (verspreid over het hele land) zijn intensief betrokken bij de totstandkoming van Any1.

meer weten?
any1 in uw klas?