Mai is verhuisd, ze moest wel. Een nieuwe kamer, nieuwe buren, verzorgenden, keukenpersoneel, managers: ze kreeg ze er allemaal bij. Haar eigen aardappels hoeft ze niet meer te schillen, en ook de afwas wordt gedaan. Daar had ze altijd al een hekel aan, maar toch. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Hoogleraar Taalcultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn bij ouderen? Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners van een zorgcentrum. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat eens te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Limburgse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort MaI zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in, die andere; het algemeen beschaafd Vlaams. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

ONTDEK MAI’s NIEUWE THUIS

Tijdens festival MoMeNT! zijn Mai’s klankkasten te bewonderen in de oudste stad van België: Tongeren, in het Tongers dialect.

Locatie: Dienstencentrum De Piepel, Dijk 118, 3700 Tongeren (BE)

Speelperiode: zaterdag 1 t/m 30 augustus

Openingstijden: 13.00 – 17.00 uur

Entree: vrij

MAI’s ACHTERLAND

Mai is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Mai is gebaseerd op het project Mia van Stichting Laudio. Documentairemaker Lubert Priems volgde deze wetenschappers tijdens hun onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof. Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de conclusies? Luister de podcast van de Nederlands-Limburgse Mia.

OPROEP

Festiavl MoMeNT! en Stichting Laudio roepen binnenkort alle Limburgers op om mee te doen met Mai. Alle inwoners uit Belgisch-Limburg worden gevraagd 16 Nederlandstalige woorden te vertalen en in te spreken in hun Limburgs dialect. Veel van deze ingesproken woorden zullen worden verwerkt in de klankkast Mai. Binnenkort volgt meer informatie over deze bijzondere publieksoproep.

Eervolle vermelding FASoS-prijs

Het project Mia, waarop Mai is gebaseerd, heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de FASoS ‘Valorisatie’ prijs. De jury besloot om Mia speciale aandacht te geven: “Dit project valt op door zijn originaliteit en inventiviteit”.

Om het benutten van kennis verder te stimuleren, introduceert de faculteit voor kunst en sociale wetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) een jaarlijkse ‘valorisatie’ prijs.

Nieuwsbericht over de eervolle vermelding>>

MIA IN MEDIA

Hier volgt de lijst aan publicaties in media.

MIA’S MAKERS

Producent: Stichting Laudio

Audio: Lubert Priems, Arno Peeters

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Technologie: Fourtress (met dank aan Joep Slenter)

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Barbara Wijckmans, MoMeNT!-medewerkers, Albert Knapen, Hilde Tomsin, Envida, Limburgs Museum, Via Zuid, Henry Priems, Ron Leenders, Elke Mooren, Carla Hanraets, Angelique Verkoelen, Mark van de Poll.