Marie is verhuisd, ze moest wel. Een nieuwe kamer, nieuwe buren, verzorgenden, keukenpersoneel, managers: ze kreeg ze er allemaal bij. Haar eigen aardappels hoeft ze niet meer te schillen, en ook de afwas wordt gedaan. Daar had ze altijd al een hekel aan, maar toch. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Hoogleraar Taal-cultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners van een ouderenzorgcentrum. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Overijsselse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Marie zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in die andere; het Nederlands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

MARIES KLANKKAST

Vanaf november 2022 tot juni 2023 tourt Marie met haar klankkasten door de provincie Overijssel. Marie krijgt een thuis in diverse zorg- en wijkcentra waaronder verpleeghuizen van Carrintreggeland. Op iedere speellocatie spreekt Marie in het plaatselijk dialect.

10-11-22 t/m 12-01-23 • Enschede

De Posten (zorgcentrum)

Adres: De Posten 135, 7544 LR Enschede

Hoe laat u op visite kunt gaan bij Marie leest u binnenkort.

MARIES PODCAST

Voor de thuisblijvers en die nieuwsgierig zijn naar Marie:

ontdek vanaf november 2022 Maries podcast op deze site of via Spotify of Soundcloud.

GEZOCHT: ALLE VARIANTEN VAN HET WOORD SUIKERBROOD

Marie wilt graag zoveel mogelijk talen en dialecten in haar Twentse klankkast verwelkomen. Daarom vragen ze iedereen dezelfde woorden in te spreken, maar dan in de eigen taal:

thuis, suikerbrood, schoenen, stuntelen, slet, snoep, kippenvel, kwaad, gestoord (gek van), aaien (van een dier), brutaal, Nederlands, prullenbak, doe de deur dicht

Spreek (vóór 1 oktober 2022) de vertaling in via WhatsApp op het telefoonnummer van Marie: 06 – 8405 9855. Alleen spraakberichten via WhatsApp, dus geen voicemailberichten. Alle deelnemers worden gevraagd hun naam, woonplaats en de taal/het dialect van hun vertaling ook in hun gesproken bericht achter te laten.

De verzamelde geluidsfragmenten worden samengevoegd tot geluidskunstwerken die straks zullen klinken in Maries klankkast als een hommage aan Overijssel.

MARIES ACHTERLAND

Marie is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Documentairemaker Lubert Priems volgde Jolien en Leonie tijdens dit onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof van Envida. De onderzoeksresultaten blijken verder te reiken dan een provinciegrens.

Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de wetenschappelijke conclusies?

Luister naar de podcast van Miet.

Of lees de korte samenvatting door Jolien Makkinga over haar onderzoek.

VALORISATIE PRIJS

Het project Marie heeft een sterk fundament: het Limburgstalige project Mia én de Brabantse Miet, beiden van Stichting Laudio. Mia heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de FASoS ‘Valorisatie’ prijs: “Dit project valt op door zijn originaliteit en inventiviteit”.

Om het benutten van kennis verder te stimuleren, introduceert de faculteit voor kunst en sociale wetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) een jaarlijkse ‘valorisatie’ prijs.

Nieuwsbericht over de eervolle vermelding>>

MARIE IN MEDIA

De Brabantse Miet en de Limburgse Mia zijn ook in de media omarmt. Nieuwsgierig? Check: www.stichtinglaudio.nl/miet

MARIES MAKERS

Concept: Lubert Priems, Jacqueline Kerkhof

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Dialectvertalingen: Martin Peters

Audio: Lubert Priems, Arno Peeters

Ingesproken door: Alie van der Veer

Technologie: Fourtress (speciale dank aan Joep Slenter & Luc Klaassen)

Animatie: Michael Yallop, Ramses van den Hurk

Techniek: Michael Yallop, CSS

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

Projectpartners: Overijsselacademie, Concordia, Carrintreggeland en De Posten.

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Jos Swanenberg, Carrintreggeland-medewerkers waaronder Tracy Vermeer-Spoor, Concordia-medewerkers waaronder Ellen Peters, Adrie Hemmink, Ananda Gifts, Mia Röling, Via Zuid, Henry Priems, Rob Leeuw, Mark van de Poll, Elke Mooren, Maria Merken, Carla Hanraets, Mirjam Koonings en Angelique Verkoelen.