Marie is verhuisd, ze moest wel. Een nieuwe kamer, nieuwe buren, verzorgenden, keukenpersoneel, managers: ze kreeg ze er allemaal bij. Haar eigen aardappels hoeft ze niet meer te schillen, en ook de afwas wordt gedaan. Daar had ze altijd al een hekel aan, maar toch. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Hoogleraar Taal-cultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verpleeghuis. Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners in een verpleeghuis (voorheen een verzorgingstehuis). Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Overijsselse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Marie zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in die andere; het Nederlands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

MARIES KLANKKAST

Vanaf november 2022 tot juni 2023 tourt Marie met haar klankkasten door de provincie Overijssel. Marie krijgt een thuis in diverse zorg- en wijkcentra waaronder verpleeghuizen van De Posten, Liberein en Carrintreggeland. Op iedere speellocatie spreekt Marie in het plaatselijk dialect.

18-5-23 t/m 29-7-23 • Almelo

Carintreggelandhuis Weijdehof

Adres: Schietspoel 2-4 Almelo

Deze speellocatie is besloten.

MARIES PODCAST

Voor de thuisblijvers en die nieuwsgierig zijn naar meer Marie:

ontdek hieronder Maries podcast of via je favoriete podcast-platform.

MARIES ACHTERLAND

Marie is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Documentairemaker Lubert Priems volgde Jolien en Leonie tijdens dit onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof van Envida. De onderzoeksresultaten blijken verder te reiken dan een provinciegrens.

Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de wetenschappelijke conclusies?

Luister naar de podcast van Marie.

Of lees de korte samenvatting door Jolien Makkinga over haar onderzoek.

VALORISATIE PRIJS

Het project Marie heeft een sterk fundament: het Limburgstalige project Mia én de Brabantse Miet, beiden van Stichting Laudio. Mia heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de FASoS ‘Valorisatie’ prijs: “Dit project valt op door zijn originaliteit en inventiviteit”.

Om het benutten van kennis verder te stimuleren, introduceert de faculteit voor kunst en sociale wetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) een jaarlijkse ‘valorisatie’ prijs.

Nieuwsbericht over de eervolle vermelding>>

MARIE IN MEDIA

NPO1 WNL Goedemorgen Nederland, journalistiek verslag over Marie in Enschede

RTL4 Koffietijd, reportage van Marie in Hengelo

1Twente, journalistiek verslag première Marie

RTVOost, tv-reportage première Marie

Tubantia, journalistiek verslag over publieksoproep Marie

Tubantia, journalistiek interview over Marie bij Concordia

RTVOost Spunck, interview over publieksoproep

1Twente, interview over publieksoproep

Naober, publicatie over Marie als onderdeel streektaalprogramma

Twentefm, over publieksoproep

Huis aan Huis, publicatie over premiere Marie

LinkedIn Stichting DOEN, publicatie over podcast met Marie

De Brabantse Miet en de Limburgse Mia zijn zussen van Marie. Ook zij zijn door publiek en pers omarmt. Nieuwsgierig? Check: www.stichtinglaudio.nl/miet

MARIES MAKERS

Concept, projectleider: Lubert Priems

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Dialectvertalingen: Ben Pigge, Martin Peters

Ingesproken door: Rieke Dohmen, Alie van der Veer

Documentaire: Lubert Priems

Audio: Lubert Priems, Arno Peeters

Technologie: Fourtress (speciale dank aan Joep Slenter & Luc Klaassen)

Animatie: Michael Yallop, Ramses van den Hurk

Techniek: Michael Yallop, CSS

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

Projectpartners: Overijsselacademie, Concordia, Carrintreggeland.

Speellocaties: De Posten, Liberein, Carintreggeland

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Jos Swanenberg, Carintreggeland-medewerkers waaronder Tracy Vermeer-Spoor, Concordia-medewerkers waaronder Ellen Peters, Adrie Hemmink, Ananda Gifts, Mia Röling, Via Zuid, Henry Priems, Rob Leeuw, Mark van de Poll, Elke Mooren, Maria Merken, Carla Hanraets, Mirjam Koonings en Angelique Verkoelen.