Miet is verhuisd, ze moest wel. Een nieuwe kamer, nieuwe buren, verzorgenden, keukenpersoneel, managers: ze kreeg ze er allemaal bij. Haar eigen aardappels hoeft ze niet meer te schillen, en ook de afwas wordt gedaan. Daar had ze altijd al een hekel aan, maar toch. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Hoogleraar Taal-cultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners van een ouderenzorgcentrum. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Brabantse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Miet zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in die andere; het Nederlands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

DE EERSTE REACTIES ZIJN BINNEN!

Zo klinken de eerste binnengekomen berichten op Miets oproep.

DOE MEE MET MIET!

Welke taal spreek jij? Miet wilt dat graag horen en laten horen in haar klankkast en podcast. Dus als je een paar minuutjes hebt, Whatsapp ons dan een spraakberichtje waarin je de onderstaande Nederlandse woorden inspreekt in je eigen taal. Of dat nou Berregs, Bredaas of Bosch is, Indonesisch of Chinees. De verzamelde reacties worden samengevoegd tot soundscapes die straks zullen klinken als een hommage aan Brabant, in Miets klankkast.

Doe mee vóór 1 oktober 2020 en laat horen in welke taal jij je thuis voelt.

Stuur een ingesproken Whatsapp-bericht naar het telefoonnummer van Miet:

06 5742 9646.

Noem ook je naam, woonplaats en de taal/het dialect waarin je de woorden hebt ingesproken.

spreek deze woorden in jouw eigen taal in:

thuis suikerbrood
schoenen stuntelen
slet snoep
kippenvel kwaad
gestoord (gek van) aaien (van dier)
brutaal Nederlands
prullenbak doe de deur dicht

ONTDEK MIETS NIEUWE THUIS

Met haar klankkasten tourt Miet door de provincie Noord-Brabant. Binnenkort volgt meer informatie over hoe u Miets klankkasten kunt beleven.

05-11-20 tot 03-01-21 Eindhoven

Vitalis zorgcentrum Parc Gender

Adres: Maria van Bourgondiëlaan 8 Eindhoven

04-01-21 tot 17-02-21 Eindhoven

Vitalis zorgcentrum Brunswijck

Adres: Generaal Bradleylaan 1 Eindhoven

19-02-21 tot 28-03-21 Eindhoven

Vitalis zorgcentrum Wilgenhof

Adres: Gasthuisstraat 1 Eindhoven

01-04-21 tot 01-06-21 Tilburg

De Wever behandelcentrum De Hazelaar

Adres: Dr. Eijgenraamstraat 3 Tilburg

03-06-21 tot 26-07-21 Tilburg

De Wever zorgcentrum Joannes Zwijsen

Adres: Burgemeester Brokxlaan 1407 Tilburg

15-09-21 tot 29-11-21 • Roosendaal

Museum Tongerlohuys

Adres: Kerkstraat 1 Roosendaal

De podcast van Miet is vanaf 5 november hier te beluisteren en via soundcloud.

MIETS ACHTERLAND

Miet is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Documentairemaker Lubert Priems volgde Jolien en Leonie tijdens dit onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof van Envida. De onderzoeksresultaten blijken verder te reiken dan een provinciegrens.

PODCAST

Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de wetenschappelijke conclusies? Luister hier vanaf 5 november naar de podcast van Miet.

VALORISATIE PRIJS

Het project Miet heeft een sterk fundament: het Limburgstalige project Mia van Stichting Laudio. Mia heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de FASoS ‘Valorisatie’ prijs: “Dit project valt op door zijn originaliteit en inventiviteit”.

Om het benutten van kennis verder te stimuleren, introduceert de faculteit voor kunst en sociale wetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) een jaarlijkse ‘valorisatie’ prijs.

Nieuwsbericht over de eervolle vermelding>>

MIET IN MEDIA

Persbericht Miet gaat Brabant trakteren op klankkast

Nieuwsbericht Erfgoed Brabant over deelname aan Miet

Persbericht Gezocht:alle varianten van suikerbrood

NPO RADIO 1 Nieuws & co, journalistiek live interview over oproep en project

Omroep Brabant, live interview over oproep

NPO RADIO 5 KRONCRV Bert op 5, journalistiek live interview over oproep

Nieuwsbericht Erfgoed Brabant over publieksoproep Miet

Nieuwsbericht Mestmag door Kunstloc Brabant over publieksoproep Miet

De Brabantse Miet heeft een Limburgs zusje: Mia. Een selectie uit de vele enthousiaste reacties in media en van Mias publiek:

Dagblad de Limburger, journalistiek verslag van de première

L1-TV, journalistiek verslag van de première

1Limburg, journalistiek artikel

Omroep Venlo, journalistiek nieuwsitem over première Venlose Mia

MIETS MAKERS

Concept: Lubert Priems, Jacqueline Kerkhof

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Audio: Lubert Priems, Arno Peeters

Technologie: Fourtress (speciale dank aan Joep Slenter & Luc Klaassen)

Techniek: CSS

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

PR: Stichting Meo en projectpartners

Advies: Kunstloc Brabant

Projectpartners: Erfgoed Brabant, Tongerlohuys, De Wever en Vitalis.

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Warner Werkhoven, Jos Swanenberg, Doret Eeken, Vitalis-medewerkers waaronder Maaike Mul en directeur Leon Savelkoul, De Wever-medewerkers waaronder Elly Robben, Janine Verster en haar Tongerlohuys medewerkers, Envida-medewerkers en de bewoners van zorgcentrum Lenculenhof, Anneke van der Ven-Leliefeld, Mia Röling, medewerkers Limburgs Museum, Via Zuid, Henry Priems, Elke Mooren, Maria Merken, Petra Robben, Carla Hanraets, Mark van de Poll, Angelique Verkoelen.