Miet is verhuisd, ze moest wel. Een nieuwe kamer, nieuwe buren, verzorgenden, keukenpersoneel, managers: ze kreeg ze er allemaal bij. Haar eigen aardappels hoeft ze niet meer te schillen, en ook de afwas wordt gedaan. Daar had ze altijd al een hekel aan, maar toch. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Hoogleraar Taal-cultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners van een ouderenzorgcentrum. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Brabantse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Miet zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in die andere; het Nederlands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

ONTDEK MIETS NIEUWE THUIS

Met haar klankkasten tourt Miet door de provincie Noord-Brabant. Binnenkort volgt meer informatie over hoe u Miets klankkasten kunt beleven.

05-11-20 tot 03-01-21 Eindhoven

Vitalis zorgcentrum Wilgenhof

Adres: Gasthuisstraat 1 Eindhoven

04-01-21 tot 17-02-21 Eindhoven

Vitalis zorgcentrum n.t.b. locatie

19-02-21 tot 28-03-21 Eindhoven

Vitalis zorgcentrum n.t.b. locatie

01-04-21 tot 01-06-21 Tilburg

De Wever behandelcentrum De Hazelaar

Adres: Dr. Eijgenraamstraat 3 Tilburg

03-06-21 tot 26-07-21 Tilburg

De Wever zorgcentrum Joannes Zwijsen

Adres: Burgemeester Brokxlaan 1407 Tilburg

15-09-21 tot 29-11-21 • Roosendaal

Museum Tongerlohuys

Adres: Kerkstraat 1 Roosendaal

De podcast van Miet is vanaf 5 november hier te beluisteren en via soundcloud.

MIETS ACHTERLAND

Miet is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Documentairemaker Lubert Priems volgde Jolien en Leonie tijdens dit onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof van Envida. De onderzoeksresultaten blijken verder te reiken dan een provinciegrens.

PODCAST

Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de wetenschappelijke conclusies? Luister hier vanaf 5 november naar de podcast van Miet.

VALORISATIE PRIJS

Het project Miet heeft een sterk fundament: het Limburgstalige project Mia van Stichting Laudio. Mia heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de FASoS ‘Valorisatie’ prijs: “Dit project valt op door zijn originaliteit en inventiviteit”.

Om het benutten van kennis verder te stimuleren, introduceert de faculteit voor kunst en sociale wetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) een jaarlijkse ‘valorisatie’ prijs.

Nieuwsbericht over de eervolle vermelding>>

MIET IN MEDIA

De Brabantse Miet heeft een Limburgs zusje: Mia. Een selectie uit de vele enthousiaste reacties in media en van Mias publiek:

Dagblad de Limburger, journalistiek verslag van de première

L1-TV, journalistiek verslag van de première

1Limburg, journalistiek artikel

Omroep Venlo, journalistiek nieuwsitem over première Venlose Mia

MIETS MAKERS

Concept: Lubert Priems, Jacqueline Kerkhof

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Audio: Lubert Priems, Arno Peeters

Technologie: Fourtress (speciale dank aan Joep Slenter & Luc Klaassen)

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

PR: Stichting Meo en projectpartners

Advies: Kunstloc Brabant

Projectpartners: Erfgoed Brabant, Tongerlohuys, De Wever en Vitalis.

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Warner Werkhoven, Jos Swanenberg, Doret Eeken, Vitalis-medewerkers waaronder Maaike Mul en directeur Leon Savelkoul, De Wever-medewerkers waaronder Elly Robben, Janine Verster en haar Tongerlohuys medewerkers, Envida-medewerkers en de bewoners van zorgcentrum Lenculenhof, Mia Röling, medewerkers Limburgs Museum, Via Zuid, Henry Priems, Elke Mooren, Petra Robben, Carla Hanraets, Angelique Verkoelen, Mark van de Poll.