Miet is verhuisd, ze moest wel. Een nieuwe kamer, nieuwe buren, verzorgenden, keukenpersoneel, managers: ze kreeg ze er allemaal bij. Haar eigen aardappels hoeft ze niet meer te schillen, en ook de afwas wordt gedaan. Daar had ze altijd al een hekel aan, maar toch. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Hoogleraar Taal-cultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners van een ouderenzorgcentrum. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Brabantse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Miet zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in die andere; het Nederlands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

MIETS PODCAST

Voor de thuisblijvers en die nieuwsgierig zijn naar Miet:

ontdek hieronder Miets podcast of via Spotify of Soundcloud.

KOMT U OOK? Dit is goed om te weten!

In verband met het coronabeleid van De Wever is t/m 1-8-21 Miets klankkast alleen toegankelijk voor de bewoners en hun familie en zorgpersoneel van deze organisatie. Op de overige geplande speellocaties kan iedereen (met de kennis van vandaag) Miets klankkast beleven.

Ook Miet volgt de corona-richtlijnen van het RIVM en de Nederlandse overheid. Zo bezoeken maximaal 2 personen tegelijkertijd de klankkast en zijn ter plekke plastic wegwerphandschoenen gratis beschikbaar om de kastdeuren te openen.

Heeft u vragen over uw bezoek aan Miets klankkast? Bel gerust naar de desbetreffende speellocatie of mail info@stichtinglaudio.nl

MIETS KLANKKAST

Met haar klankkasten tourt Miet door de provincie Noord-Brabant. Zo stapten veel bewoners van meerdere zorgtehuizen van Vitalis al in deze levensgrote Brabantse klankkast. Vitalis heeft Miet ontvangen in het Eindhovens dialect.

01-04-21 tot 01-06-21 Tilburg

De Wever behandelcentrum De Hazelaar

let op: voor select gezelschap toegankelijk

Adres: Dr. Eijgenraamstraat 3 Tilburg

03-06-21 tot 01-08-21 Tilburg

De Wever zorgcentrum Padua

Adres: Paus Adriaanstraat 60 Tilburg

15-09-21 tot 29-11-21 • Roosendaal

Museum Tongerlohuys

Adres: Kerkstraat 1 Roosendaal

966 BRABANDERS CREËREN MIET

Taal maakt tongen los! Stichting Laudio en Erfgoed Brabant hebben 966 (!) reacties binnen 2 weken ontvangen op hun oproep voor het project Miet.

Zij hebben Brabanders gevraagd om een aantal woorden in hun eigen taal in te spreken: de taal van thuis. Dat heeft een schat opgeleverd aan diverse Brabantse dialecten en verschillende talen. Van Bosch tot Pools. Van Astens tot Albanees. De inzendingen zijn nu verwerkt in de bijzondere verhalen van Miet, te horen in haar klankkast en podcast.

Aan de oproep werkten o.a. mee: Erfgoed Brabant, het Pools Generaal Maczek museum in Breda en Buitenzorg voor Welzijn in Eindhoven (voor senioren met een Indische achtergrond).

ZO KLINKT THUIS IN BRABANT

Miet heeft alle Noord-Brabanders uitgenodigd het woord ‘thuis’ in te spreken in hun eigen taal op haar Whatsapp. Luister naar een greep uit de vele reacties.

MIETS ACHTERLAND

Miet is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Documentairemaker Lubert Priems volgde Jolien en Leonie tijdens dit onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof van Envida. De onderzoeksresultaten blijken verder te reiken dan een provinciegrens.

Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de wetenschappelijke conclusies?

Luister naar de podcast van Miet.

Of lees de korte samenvatting door Jolien Makkinga over haar onderzoek.

VALORISATIE PRIJS

Het project Miet heeft een sterk fundament: het Limburgstalige project Mia van Stichting Laudio. Mia heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de FASoS ‘Valorisatie’ prijs: “Dit project valt op door zijn originaliteit en inventiviteit”.

Om het benutten van kennis verder te stimuleren, introduceert de faculteit voor kunst en sociale wetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) een jaarlijkse ‘valorisatie’ prijs.

Nieuwsbericht over de eervolle vermelding>>

MIET IN MEDIA

NPO RADIO 1 NTR Nieuws & co, journalistiek live interview over oproep en project

NPO RADIO 1 POWNED Goed ingelichte kring, recensie over Miets klankkast

NPO RADIO 1 AVROTROS Stax & Toine, journalistiek interview over onderzoek en Miet

NPO RADIO2 BNNVARA Spijkers met koppen, live interview over project Miet

NPO RADIO 5 KRONCRV Bert op 5, journalistiek live interview over oproep

De Volkskrant, journalistiek artikel over Miet

Omroep Brabant,  TV nieuwsreportage over première Miet

Omroep Brabant, nieuwssite over première Miet

Omroep Brabant, live interview over oproep

EO Nieuw Licht, journalistiek artikel over dialect in coronatijd en Miet

Omroep Max Vandaag, nieuwsbericht over publieksoproep Miet

Brabants Dagblad, journalistiek artikel over Miet in Tilburg

Eindhovens Dagblad, journalistiek artikel over Miet in Eindhoven

BRABANTS, artikel over Miet

Theaterkrant, artikel over Miets podcast

Nieuwsbericht Erfgoed Brabant Academie, over taalonderzoek en Miet

Nieuwsbericht Erfgoed Brabant over publieksoproep Miet

Nieuwsbericht Mestmag door Kunstloc Brabant over publieksoproep Miet

Nieuwsbericht Erfgoed Brabant over deelname aan Miet

Nieuwsbericht Meertens Instituut, over publieksoproep Miet

Studio040, lokale nieuwssite over realisatie Miet

Studio040, lokale omroep over première Miet

MIETS MAKERS

Concept: Lubert Priems, Jacqueline Kerkhof

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Dialectvertalingen: Theo van Iersel, Henny de Groot.

Audio: Lubert Priems, Arno Peeters

Ingesproken door: Netty van der Linden, Annemie de Waal

Technologie: Fourtress (speciale dank aan Joep Slenter & Luc Klaassen)

Techniek: CSS

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

PR: Stichting Meo en projectpartners

Advies: Kunstloc Brabant

Projectpartners: Erfgoed Brabant, Tongerlohuys, De Wever en Vitalis.

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Warner Werkhoven, Jos Swanenberg, Doret Eeken, Anneke van der Ven-Leliefeld, Vitalis-medewerkers waaronder Maaike Mul en directeur Leon Savelkoul, De Wever-medewerkers waaronder Elly Robben, Janine Verster en haar Tongerlohuys medewerkers, Envida-medewerkers en de bewoners van zorgcentrum Lenculenhof, Ananda Gifts, Mia Röling, medewerkers Limburgs Museum, Via Zuid, Henry Priems, Elke Mooren, Maria Merken, Petra Robben, Carla Hanraets, Mark van de Poll, Angelique Verkoelen.