Miet is verhuisd, ze moest wel. Een nieuwe kamer, nieuwe buren, verzorgenden, keukenpersoneel, managers: ze kreeg ze er allemaal bij. Haar eigen aardappels hoeft ze niet meer te schillen, en ook de afwas wordt gedaan. Daar had ze altijd al een hekel aan, maar toch. Een nieuw thuis maken, hoe doe je dat?

Hoogleraar Taal-cultuur in Limburg Leonie Cornips & cultureel antropologe Jolien Makkinga onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Jolien sprak voor dit onderzoek met de bewoners van een ouderenzorgcentrum. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden?

Stichting Laudio heeft een speciale kamer voor jou ingericht om dat te komen ervaren. Daar wandel je letterlijk in een Brabantse klankkast. Wie er de deuren opent, hoort Miet zelf. Meestal in haar eigen taal en soms in die andere; het Nederlands. Omdat je in een verzorgingstehuis nu eenmaal met iedereen moet ‘huizen’.

ONTDEK MIETS NIEUWE THUIS

Met haar klankkasten tourt Miet door de provincie Noord-Brabant. Lees hieronder meer over de toegankelijkheid van de speellocaties.

05-11-20 tot 03-01-21 Eindhoven

WoonincPlusVitalis zorgcentrum Engelsbergen

let op: voor select gezelschap toegankelijk

Adres: Maria van Bourgondiëlaan 8 Eindhoven

04-01-21 tot 17-02-21 Eindhoven

Vitalis zorgcentrum Brunswijck

Adres: Generaal Bradleylaan 1 Eindhoven

19-02-21 tot 28-03-21 Eindhoven

Vitalis zorgcentrum Wilgenhof

Adres: Gasthuisstraat 1 Eindhoven

01-04-21 tot 01-06-21 Tilburg

De Wever behandelcentrum De Hazelaar

Adres: Dr. Eijgenraamstraat 3 Tilburg

03-06-21 tot 26-07-21 Tilburg

De Wever zorgcentrum Joannes Zwijsen

Adres: Burgemeester Brokxlaan 1407 Tilburg

15-09-21 tot 29-11-21 • Roosendaal

Museum Tongerlohuys

Adres: Kerkstraat 1 Roosendaal

De podcast van Miet is vanaf 5 november hier te beluisteren en via soundcloud.

KOMT U OOK? Dit is goed om te weten!

Ook Miet volgt de corona-richtlijnen van het RIVM en de Nederlandse overheid. Zo bezoeken maximaal 2 personen tegelijkertijd de klankkast en zijn ter plekke plastic wegwerphandschoenen gratis beschikbaar om de kastdeuren te openen.

In verband met het coronabeleid van Vitalis zorgcentrum Engelsbergen is de eerste speellocatie van Miet alleen toegankelijk voor de bewoners en hun familie en zorgpersoneel. Op de overige geplande speellocaties kan iedereen (met de kennis van vandaag) Miets klankkast beleven.

Heeft u vragen over uw bezoek aan Miets klankkast? Bel gerust naar de desbetreffende speellocatie of mail info@stichtinglaudio.nl

MEE DOEN MET MIET!

Taal maakt tongen los! Stichting Laudio en Erfgoed Brabant hebben 966 (!) reacties binnen 2 weken ontvangen op hun oproep voor het project Miet.

Zij hebben Brabanders gevraagd om een aantal woorden in hun eigen taal in te spreken: de taal van thuis. Dat heeft een schat opgeleverd aan diverse Brabantse dialecten en verschillende talen. Van Bosch tot Pools. Van Astens tot Albanees. De inzendingen zijn nu verwerkt in de bijzondere verhalen van Miet, te horen in haar klankkast en podcast.

Aan de oproep werkten o.a. mee: Erfgoed Brabant, het Pools Generaal Maczek museum in Breda en Buitenzorg voor Welzijn in Eindhoven (voor senioren met een Indische achtergrond).

ZO KLINKT THUIS IN BRABANT

Miet heeft alle Noord-Brabanders uitgenodigd het woord ‘thuis’ in te spreken in hun eigen taal op haar Whatsapp. Luister naar een greep uit de vele reacties.

MIETS ACHTERLAND

Miet is de artistieke en journalistieke interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek van sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga (Meertens Instituut) en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips (Universiteit Maastricht). Zij onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoelens van welzijn in een verzorgingshuis. Documentairemaker Lubert Priems volgde Jolien en Leonie tijdens dit onderzoek in het Maastrichts zorgcentrum Lenculenhof van Envida. De onderzoeksresultaten blijken verder te reiken dan een provinciegrens.

PODCAST

Ben je nieuwsgierig naar het onderzoek en de wetenschappelijke conclusies? Luister hier vanaf 5 november naar de podcast van Miet.

VALORISATIE PRIJS

Het project Miet heeft een sterk fundament: het Limburgstalige project Mia van Stichting Laudio. Mia heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de FASoS ‘Valorisatie’ prijs: “Dit project valt op door zijn originaliteit en inventiviteit”.

Om het benutten van kennis verder te stimuleren, introduceert de faculteit voor kunst en sociale wetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) een jaarlijkse ‘valorisatie’ prijs.

Nieuwsbericht over de eervolle vermelding>>

MIET IN MEDIA

Persbericht Miet gaat Brabant trakteren op klankkast

Nieuwsbericht Erfgoed Brabant over deelname aan Miet

Persbericht Gezocht:alle varianten van suikerbrood

NPO RADIO 1 Nieuws & co, journalistiek live interview over oproep en project

Omroep Brabant, live interview over oproep

NPO RADIO 5 KRONCRV Bert op 5, journalistiek live interview over oproep

Nieuwsbericht Erfgoed Brabant over publieksoproep Miet

Nieuwsbericht Mestmag door Kunstloc Brabant over publieksoproep Miet

Persbericht 966 keer slet en suikerbrood

De Brabantse Miet heeft een Limburgs zusje: Mia. Een selectie uit de vele enthousiaste reacties in media en van Mias publiek:

Dagblad de Limburger, journalistiek verslag van de première

L1-TV, journalistiek verslag van de première

1Limburg, journalistiek artikel

Omroep Venlo, journalistiek nieuwsitem over première Venlose Mia

MIETS MAKERS

Concept: Lubert Priems, Jacqueline Kerkhof

Tekst: Jacqueline Kerkhof

Dialectvertalingen: Theo van Iersel, Henny de Groot.

Audio: Lubert Priems, Arno Peeters

Ingesproken door: Netty van der Linden, Annemie de Waal

Technologie: Fourtress (speciale dank aan Joep Slenter & Luc Klaassen)

Techniek: CSS

Grafische vormgeving: Ilse van Hoof

PR: Stichting Meo en projectpartners

Advies: Kunstloc Brabant

Projectpartners: Erfgoed Brabant, Tongerlohuys, De Wever en Vitalis.

Met dank aan: Leonie Cornips, Jolien Makkinga, Warner Werkhoven, Jos Swanenberg, Doret Eeken, Anneke van der Ven-Leliefeld, Vitalis-medewerkers waaronder Maaike Mul en directeur Leon Savelkoul, De Wever-medewerkers waaronder Elly Robben, Janine Verster en haar Tongerlohuys medewerkers, Envida-medewerkers en de bewoners van zorgcentrum Lenculenhof, Ananda Gifts, Mia Röling, medewerkers Limburgs Museum, Via Zuid, Henry Priems, Elke Mooren, Maria Merken, Petra Robben, Carla Hanraets, Mark van de Poll, Angelique Verkoelen.